Článek
Stroj odstartoval z letiště v Seville v 10:00 SEČ, napsala agentura AFP. Ve vzduchu má zůstat jednu až tři hodiny. Na palubě je šestičlenná posádka - pilot z Británie, druhý pilot ze Španělska a čtyři francouzští inženýři.
Turbovrtulový Airbus A400M je poháněn čtyřmi motory o síle 11 000 koní, největšími, jaké byly kdy v Evropě vyrobeny. Je schopen nést 37 tun nákladu.
Na projektu se společně podílejí Belgie, Francie, Lucembursko, Německo, Španělsko, Turecko a Velká Británie. Tyto země podepsaly v roce 2003 dohodu o koupi 180 kusů, z nichž 60 má být pro Německo. Cena za jeden stroj je teď podle agentury Reuters kolem 100 miliónů eur. Letouny se mají kompletovat v Seville.
První letadla budou kvůli problémům s vývojem motorů dodána nejdříve v roce 2012, tedy s nejméně tříletým zpožděním proti plánům. Průtahy navíc projekt prodražily, takže podílnické země teď jednají o tom, kde vzít dodatečné zdroje.
Kromě evropských podílníků zatím o tento letoun projevila zájem jen Malajsie, která si objednala čtyři kusy. Jihoafrická republika, která měla zájem o osm kusů, nedávno od koupě odstoupila, což byla pro výrobce nepříjemná rána. Společnost EADS, mateřská firma Airbusu, totiž doufá právě v prodej mimo Evropu, aby se celý program vyplatil.
Airbus vidí šanci tohoto stroje v tom, že jde o jakýsi mezistupeň mezi menším americkým Lockheed Martin C-130 Hercules a velkým Boeingem C-17, který unese až 75 tun nákladu.