Hlavní obsah

Třetina ruských stíhaček nemůže létat, uzemněno je 200 korodujících MiGů-29

Novinky, Alex Švamberk
MOSKVA

Ministerstvo obrany Ruské federace přiznalo, že dvě stě jeho frontových stíhacích letadel MG-29 není v danou chvíli schopno bojové činnosti, některé dokonce nejsou ani letuschopné, píše se v pátečním vydání listu Kommersant. Podle listu jde o třetinu všech stíhacích letadel Ruské federace. Klíčové prvky konstrukce trpí korozí, uvedli experti, kteří stroje prohlédli po loňské havárii devětadvacítky.

Článek

Generál Sergej Bajnětov, který má na starosti bezpečnost leteckého provozu ozbrojených sil Ruské federace, na začátku února uvedl, že asi 30 procent MiGů-29 dostane další povolení k provozu. Z 297 strojů MiG-29 jich ale 200 zůstane nadále uzemněno. Ruské letectvo přitom má ve výzbroji 650 stíhacích letadel.

Jádro sil tvoří modernější víceúčelové, ale dražší a nákladnější Suchoje Su-27. Sto padesát těžkých přepadových stíhacích letadel MiG-31 má natolik odlišné charakteristiky a úkoly, že frontové stíhače nemohou nahradit, slouží jako záchytné stíhače nadzvukových bombardérů.

Katastrofální stav ruských frontových stíhacích letadel MiG-29 vyšel najevo koncem roku. Nejprve se 17. října loňského roku musel z jednoho stroje katapultovat pilot. Při další nehodě 5. prosince pilot MiG-29 zahynul.

Hned po havárii stroje ze 120. stíhacího pluku z Čity byly všechny MiGy 29 uzemněny až do doby, než se vyjasní příčina havárie. To je obvyklý postup. Stroje však zůstaly na stojánkách mnohem déle, než bývá v podobných případech zvykem, přestože MiG-29 patří spolu se Suchojem Su-27 k základním typům stíhacích letadel v ruském letectvu. Jsou ve výzbroji pěti stíhacích pluků a tří přeškolovacích center.

Stroje korodují

V polovině ledna se objevily první neoficiální zprávy o příčině havárie - způsobily ji strukturální problémy korodující konstrukce, kdy stroj za letu ztratil ocasní plochy.

Náčelník bezpečnosti letů vojenských sil generál Sergej Bajnětov 21. ledna přiznal, že vyšetřování příčiny nehody není ukončeno a stroje jsou nadále uzemněny. O dva týdny později byl zveřejněn důvod havárie: „Příčinou katastrofy MiGu-29 se stalo narušení kýlu stroje v důsledku koroze, jejíž příčina není známa. Na její objasnění bude potřeba dvou měsíců."

Současně generál přiznal, že jen třetina MiGů-29 je dále schopná služby. Z 279 jich dvě stě zůstává uzemněno.

Ruští experti nyní řeší způsob, jak opravit stroje, které mají problémy s tuhostí konstrukce kvůli korozi. MiGy-29, vyráběné v osmdesátých letech, měly plánovanou životnost 2500 letových hodin nebo 20 let služby. Pak měly prodělat generální opravu, která by jejich život prodloužila o dalších 1000 letových hodin. Resurs však byl mezitím prodloužen na 4000 letových hodin nebo 40 let služby a stroje byly modernizovány, aby mohly plnit i další úkoly, především být schopné útoků na pozemní cíle.

USA mají podobné problémy

Podobné problémy však netrápí jen Rusko. Před rokem ve stejnou dobu musely Spojené státy z podobných důvodů uzemnit všechny své přepadové stíhací letouny F-15 Eagle. Zatímco modernější verze F-15E dostaly povolení k letu, starší verze se musejí vyztužit, protože koroduje jejich konstrukce a několik se jich doslova rozpadlo ve vzduchu. Ani Spojené státy za letité stroje ze 70. let nemají náhradu, a dokonce musely požádat Kanadu, aby jim pomohla střežit vzdušný prostor. Průměrný věk letadel USAF je cca 30 let. Nejtragičtější je situace u tankovacích letadel, které většinou pocházejí z 60. let.

Související články

V Maďarsku se zřítil armádní MiG-29

U maďarského města Kecskemét, asi 50 kilometrů jihovýchodně od Budapešti, havarovala ve čtvrtek stíhačka MiG-29. Pilot se katapultoval, letadlo dopadlo...

Po smrtelné nehodě Rusko uzemnilo letouny MiG-29

Ruský stíhací letoun MiG-29 se v pátek zřítil na východě Sibiře. Pilot pád stroje nepřežil, oznámil mluvčí ruských vzdušných sil. Na místě nehody se podařilo...

Výběr článků

Načítám