Článek
Boeing 737-500 dceřiné společnosti Aeroflotu Aeroflot-Nord havaroval 14. září před přistáním v Permu, kam stroj směřoval z Moskvy. Podle vyšetřovatelů ztratil pilot v noci za špatného počasí orientaci v prostoru a špatně si přečetl údaje na umělém horizontu, který ukazuje, zda pilot letí přímo.
Pilot vletěl v noci do hustého mraku a ztratil orientaci. „To vedlo k naklonění stroje na levé křídlo, přetočení a prudkému sestupu a ke srážce se zemí,“ uvádí se v závěrečné zprávě. Podle jejího autora Alexeje Morozova pilot vypnul autopilota i automatickou přípust paliva, uvedla agentura Reuters.
Podle zprávy společnost Aeroflot Nord neposkytla svým pilotům dostatečný výcvik, takže neuměli číst umělý horizont v tryskových letadlech západní provenience. Řádně nebyla ani provedena předletová příprava.
Pitva také ukázala, že pilot měl v krvi stopy po alkoholu, neuvádí ale jeho hladinu, nepodařilo se totiž zjistit, kdy pilot pil. „Pitva zjistila přítomnost etylalkoholu v těle velitele letadla,“ uvedl šéf Morozov a zdůraznil, že na nehodě měl také podíl režim pilota, kdy nebyla dostatečná doba odpočinku před letem a jeho únava přispěla k nehodě.
Podezření na chybu pilota se objevilo, když letecký kontrolor Irek Bikbov uvedl, že pilot nerespektoval jeho příkazy. "Choval se podivně a nesledoval moje příkazy. Informoval jsem pilota, že dosáhl bodu, kdy by měl jít dolů. Potvrdil, že jde dolů, ale místo toho začal stoupat," řekl Bikbov. Dispečer jej proto navedl na druhý okruh. Místo pravé zatáčky ale pilot udělal levou. Na dotaz dispečera "Je na palubě vše v pořádku?“ odpověděl pilot „Ano“.
Po nehodě Aeroflot nařídil odstranit z jména dcery své jméno. Všechny Boeingy 737 byly uzemněny až do té doby, než jejich posádky prodělaly dostatečný výcvik