Hlavní obsah

Slovensko obnoví vyšetřování letecké nehody s 42 oběťmi

Právo, Ivan Vilček (Bratislava)
Bratislava

Nehodu Antonovu An-24 slovenské armády, při níž v lednu 2006 u maďarské obce Hejce přišlo o život 42 lidí, možná nezpůsobil pilot, ale technická porucha. Tvrdí to aktivista Ivan Katrinec, který podal podnět na generální prokuraturu na opětovné prošetření příčin letecké katastrofy. Případ se proto znovu otevře.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Antonovy řady An-24/26 používala i česká armáda

Článek

„Generální prokuratura zabezpečí opětovné prozkoumání této trestné věci v souvislosti s uvedenými skutečnostmi,“ uvedla pro televizi Markíza mluvčí slovenské generální prokuratury Andrea Predajňová.

Podle Katrince v oficiální zprávě o příčinách nehody chybí například údaje z černé skřínky a navíc letadlo mělo mít problémy už ve vzduchu. „Oficiální zpráva o příčinách nehody neobsahuje některé klíčové důkazy. Mám potvrzeno, že letadlo havarovalo pro technickou poruchu. Skutečná příčina nehody byla zamlčena,“ dodává aktivista. Katrinec tvrdí, že vyšetřovatelé nebrali v potaz výpověď svědka, který uvedl, že letadlo letělo velmi nízko nad zemí a nechávalo za sebou kouřovou stopu.

Problém s motorem

Deník Nový čas má k dispozici znalecký posudek, kde se vyšetřovatel ptá znalce, zda by byl pilot schopen vytáhnout letadlo nad kopec, pokud by mu fungovaly oba motory. „To naznačuje, že jeden motor vypadl ještě před nárazem,“ píše list.

Rovněž fotodokumentace pořízená na místě činu má dokazovat, že letadlo mělo problémy s pravým motorem. Na záběrech je vidět, že páka tahu pravého motoru je v kokpitu stažena až na zarážku a hydraulický systém nastavení úhlu vrtulových listů byl v nouzovém režimu praporování. Pravá vrtule byla poškozena méně než levá, což mohlo naznačovat, že s ní motor neotáčel. Výškovka letadla byla ohořelá pouze na pravé části, což zase mohlo indikovat požár prvého motoru.

Server aktuality.sk uvedl, že letadlo letělo několik dní před nehodou do Bagdádu, ale muselo nouzově přistát v Ankaře. Opravovat ho měli i těsně před odletem do Kosova.

Jeden voják přežil

Resort obrany trvá na původním výsledku vyšetřování, které technickou poruchu vyloučilo. [celá zpráva]

Bývalý náčelník generálního štábu Ľubomír Bulík je přesvědčen, že vyšetřování bylo objektivní. „S tím se nehazarduje i s ohledem na pozůstalé,“ uvedl.

Slovenští vojáci se vraceli z mírové mise z Kosova, když 19. ledna 2006 jejich letadlo narazilo do kopce Borsó u maďarské obce Hejce. Na místě zahynulo 42 lidí.

Antonov An-24

Antonov An-24 je dvoumotorové turbovrtulové dopravní letadlo. Začalo se vyrábět v roce 1959 na Ukrajině, v provozu je stále asi 800 strojů, především v Africe a zemích bývalého sovětského bloku. Používají je jak vojenská letectva, tak civilní dopravci.

:: počet pasažerů: 40-55

:: max. rychlost: 450 km/h

:: taktický dolet (s 1612 kg nákladu): 3000 km

:: maximální zatížení: 5740 kg

:: rozpětí křídel: 29,64 m

:: délka: 23,53 m

:: výška: 8,32 m

:: hmotnost: 14 tun

Přežil pouze voják Martin Farkaš, který seděl v zadní části letadla. Oficiální zpráva uvádí, že havárii zavinil pilot, který měl špatně nastavit výškoměr. [celá zpráva]

Související témata:

Výběr článků

Načítám