Článek
Podle vulkanalogů se od začátku týdne mění charakter erupce, vytéká láva a sopečný popel v dýmu nahrazuje vodní pára. Stále ale existuje značné riziko, že roztavená hornina vytvoří ve skále nové cesty, po kterých by do jícnu mohla stékat voda z tajícího ledovce - ta pak vyvolá další mohutné exploze a vyšší produkci popela.
Činnost islandské sopky v posledních hodinách opět zesílila. Některé země začaly znovu uzavírat svůj letový prostor. [celá zpráva]
Ve Velké Británii byla načas otevřena letiště. Minimálně do osmi večer budou otevřena letiště v Edinburghu, Aberdeenu a Newcastlu. Letiště v Belfastu a Glasgowě ale byla uzavřena záhy po otevření, píší SkyNews.
Společnost British Airways ale odpoledne oznámila, že lety z hlavním londýnských letišť neodletí. Neprovozuje ani lety na krátkých trasách.
Po pěti dnech odstartovalo omezené množství letadel na severu Evropy. Evropská organizace pro řízení leteckého provozu Eurocontrol uvedla podle BBC, že v úterý poletí 14 000 z obvyklých 27 500 spojů.
Sopečný prach může dorazit i do Česka
Nový oblak sopečného prachu může být větrem zaván v příštích dnech i do Česka. To může způsobit problémy v letecké dopravě, lidé však žádné zhoršení ovzduší nepocítí. Informoval o tom meteorolog Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Český vzdušný prostor je po třídenní odstávce otevřen od pondělního poledne.
V noci na středu začne nad Českou republikou vát severozápadní vítr, potrvá až od čtvrtka. V nárazech může dosahovat rychlosti 54 kilometrů za hodinu. Proto je prý možné, že vítr přinese nad republiku množství sopečného prachu.
"Prachové částice menší než deset mikrometrů, které by mohly pronikat hlouběji do dýchacího traktu a poškodit zdraví lidí, klesají z velkých výšek k zemskému povrchu velmi pomalu a k nárůstu přízemních koncentrací nepřispívají," upozornil ale ČHMÚ.
Podle meteorologa způsobují třeba průmyslové podniky na Ostravsku denně mnohem větší znečištění vzduchu než prach z islandské sopky.
Vzduch navíc pročistí déšť, přeháňky se čekají ode dneška do čtvrtka. Koncentrace prachu ve vyšších vrstvách atmosféry prý navíc není tak vysoká, aby po dešti zůstávalo bláto na ulicích nebo na autech.