Článek
Kapitán řekl vyšetřovatelům, že nařídil obrat "příliš pozdě“. Loď se tak dostala příliš blízko k pobřeží ostrova v místě, kde je útes.
„Navigoval jsem zrakem, protože dobře znám hloubku, a provedl jsem tento manévr třikrát nebo čtyřikrát. Tentokrát jsem však nařídil obrat příliš pozdě a skončil jsem na mělčině,“ vypověděl Schettino.
Doposud kapitán tvrdil, že se žádné chyby nedopustil a že útes nebyl vyznačen na mapě. Otázkou ale je, jak podrobné mapy použil při tak těsném přiblížení. Pro plavbu těsně u pobřeží jsou potřeba podrobnější mapy.
BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři na Costě ConcordiiVideo: Reuters
Otázky okolo trasy
U výslechu také kapitán uvedl, že o tom, kudy popluje, se rozhodl po vyplutí z přístavu Civitavecchia u Říma. Místo aby nechal ostrov Giglio po pravoboku, rozhodl se jej obeplout z východu a proplout úžinou mezi ostrovem a pevninou. Chtěl takto vzdát čest jednomu známému na břehu, kapitánovi ve výslužbě.
Společnost Costa Crociere provozující loď Costa Concordia uvedla, že trasa nebyla schválena.

Skutečností ale je, že touto cestou plul kapitán už v srpnu, a jak plyne z výpovědi kapitána, poté ještě nejméně dvakrát.
Je tedy možné, že šlo o běžnou praxi, která měla turistům na Gigliu zvýšit atraktivitu pobytu. Bylo by divné, kdyby o tom firma vlastnící loď nevěděla, když starosta přístavu na Gigliu dokonce zaslal kapitánovi děkovný e-mail za podívanou, kterou turistům kapitán nabídl.

Převrácená Costa Concordia u italského ostrova Giglio
V srpnu se Schettino přiblížil ještě více k pobřeží než v osudný pátek, ale v jiném místě, uvádí námořní deník Lloyd´s List. Přiblížil s k pevnině na 230 metrů, plyne z analýzy automatického identifikačního systému analyzovaného Lloyd´s List. [celá zpráva]
Richard Meade z Lloyd´s List píše. “Nic není tak černobílé, jak se původně prezentovalo, když se řeklo, že kapitán udělal špatné rozhodnutí. Loď plula stejnou cestou už o pár měsíců dříve a majitel by to měl vědět.“
Je možné, že kapitán společnost kryje. Ta mu totiž slíbila, že jej bude hájit.
Kapitán také hájil u výslechu další postup, kdy provedl s lodí prudký obrat a najel na mělčinu těsně u ostrůvku. Tvrdí, že takto zachránil stovky, ne-li tisíce životů. Pak ale loď opustil, tvrdí, že uklouzl na palubě a bez plovací vesty spadl do vody a již se na loď vrátit nemohl.