Článek
„Skutečně jsem chtěl pozdravit (kolegu,) komodora Maria Palomba, s nímž jsem byl na telefonu. O trase bylo rozhodnuto, jakmile jsme vypluli ze Civitavechie. Udělal jsem chybu, když jsme se přiblížili k pobřeží. Navigoval jsem bez přístrojů, znal jsem dobře hloubku v těch místech, tento manévr jsem už dříve třikrát, čtyřikrát podnikl. Ale tentokrát jsem nařídil obrat příliš pozdě a skončili jsme v mělké vodě,“ prohlásil Francesco Schettino před vyšetřovateli.
„Nevím, proč se to stalo, zradily mě instinkty,“ dodal kapitán.
BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři se v okolí lodi chystají na manévry, aby zabránili znečištění vodyVideo: Reuters
Internetová verze německého magazínu Spiegel upozornila, že míjení obřích výletních lodí se na Gigliu stalo turistickou atrakcí. Loni v srnu napsal Sergio Ortelli, starosta obcí na ostrově, spokojený e-mail.
Kamarádovi námořnímu kapitánovi v něm děkoval, že svou loď z rejdařství Costa navedl velmi blízko jejich přístavu. „Tímto druhem pozdravu jste se postaral o nepřekonatelný zážitek, který se mezitím stal nenahraditelnou tradicí,“ chválil odvážlivce.
Po páteční tragédii Ortelli už o této „tradici“ nechce vědět. „Od té doby, co jsem starostou, se snad jen tři čtyři plavidla přiblížila přístavu,“ řekl. Slovem „přiblížila“ míní vzdálenost 300 až 500 metrů.
BEZ KOMENTÁŘE: Kapitána Schettina přivezli od výslechu do vězení, odkud byl večer propuštěn domůVideo: Reuters
„Čtyřikrát za poslední rok a půl? Ne, to nesedí. Lodě se tu promenovaly pravidelně,“ namítá v přístavní kavárně jeden místní, který se představil jako Giuseppe. „To není nic nového,“ přitakává Alessandro Faccheti, vysloužilý námořník a dnes majitel stánku na přístavní promenádě. „Když ještě nebyly mobily, mohli námořníci na takovou vzdálenost křikem zdravit své rodiny v přístavu,“ vybavuje si.
Tato tvrzení tak otevírají otázku, zda je kapitán jediný odpovědný za nehodu, protože úřady o častějších změnách kursu neměly tušení. Bylo potvrzeno, že Schettino manévr podnikl i v srpnu loňského roku.

Do záchranného člunu jsem spadl, tvrdí
Kapitán Schettino se u soudu také bránil nařčení, že z lodi utekl, ještě než skončila evakuace všech pasažérů, tvrzením, že do jednoho ze záchranných člunů „spadl“, když „zakopl“.
Z muže, který se snažil přimět Schettina k návratu na potápějící se loď, je hrdinaVideo: Reuters
Mezitím ho jeden z lodních důstojníků označil za hazardéra. Italskému deníku řekl, že Schettino loď řídil jako Ferrari. „Měli jsme dojem, že by i autobus řídil jako Ferrari,“ prohlásil.
Kapitán se ovšem hájí, že právě prudký obrat doleva po proražení levoboku a najetí až ke břehu zachránilo mnoho životů cestujících.
Záchranné práce u potopené lodi byly ve středu přerušeny poté, co plavidlo začalo znovu sklouzávat hlouběji po útesu. Úřady zatím potvrdily 11 obětí havárie. Dalších 24 osob je stále pohřešováno.
