Článek
„Dostali jsme zprávu od předsedy ministerské komise, že desátý pilíř viditelně postihl vysoký stupeň koroze,“ uvedla janovská prefektka Fiamma Spenaová na závěru zasedání střediska pro koordinaci záchranných prací. „Nevím, zda můžeme mluvit o riziku pádu,“ dodala s tím, že stav klíčového desátého pilíře je kritický.
Expertní komise o stavu svého šetření informovala italské ministerstvo dopravy i provozovatele mostu, firmu Autostrade per l'Italia. Oba subjekty vyzvala, aby okamžitě začaly se zabezpečením východní části mostu.
Komisi vede architekt Roberto Ferazza a jejím členem je i profesor Antonio Brencich, který opakovaně upozorňoval na problémy janovského mostu. [celá zpráva]
S tím, že musí být zbytek mostu co nejdříve stržen, souhlasí i guvernér Ligurie, kde Janov leží. „Souhlasím se starostou a slyšel jsem několikrát od prokurátora, že musíme v co nejkratším čase provést demolici všech zbytků Morandiho mostu,“ řekl guvernér Giovanni Toti.
Hasiči už v pondělí upozorňovali, že se z trosek mostu ozývají podivné zvuky, které nezpůsobuje vítr. Kvůli tomu dokonce pozastavili odnášení majetku obyvatel z vystěhovaných bytů v domech pod mostem. [celá zpráva]
Policie ve středu také zasahovala v sídle firmy Autostrade per l'Italia, aby zajistila příslušnou dokumentaci pro vyšetřování příčin pádu janovského mostu. Firmu, která v zemi provozuje asi 3000 kilometrů dálnic, italská vláda viní z toho, že nezajistila dostatečnou údržbu tohoto velmi využívaného dálničního mostu.
Příčiny zřícení jeho části nejsou zatím známy, nejčastěji se ale hovoří o konstrukčních vadách a nedostatečné údržbě. Italský týdeník L'Espresso v pondělí na svém webu napsal, že několik techniků letos v únoru zjistilo, že koroze nosných lan most oslabila až o 20 procent. Podle týdeníku o této informaci vědělo i ministerstvo dopravy a provozovatel mostu, nikdo z nich ale nepřijal potřebná opatření.
Pád mostu si vyžádal 43 mrtvé. [celá zpráva]