Hlavní obsah

Dálnice z Bratislavy do Košic? Tentokrát Slovákům slibují termín 2025

Právo, Ivan Vilček, Bratislava

V souvislosti s dokončením souvislého dálničního propojení Bratislavy a Košic slyšeli Slováci už řadu slibů a termínů. Za socialismu se odhadovalo dokončení dálnice na rok 1990, po změně režimu se mluvilo o termínu 2005, pak 2010 a nyní je stanoven nový termín na rok 2025.

Foto: Mapy.cz

Chybějící úseky na slovenské dálnici D1

Článek

„Máme reálně, nikoliv optimisticky nastavené procesy tak, aby byl tento termín dosažitelný,“ říká Ladislav Dudáš, investiční ředitel Národní dálniční společnosti. Termín dokončení kompletní dálnice v mnohém záleží na výstavbě složitého, téměř čtrnáctikilometrového úseku mezi obcemi Turany a Dubová se dvěma tunely.

Projekt se několikrát měnil a stavba v náročném terénu potrvá přinejmenším pět let. Tunel Korbeľka má mít délku téměř šest kilometrů a tunel Havran téměř tři kilometry. Jen tento úsek „spolyká“ na 870 až 880 miliónů eur (22,5 až 22,6 miliardy korun).

Základní kámen poklepal už Mečiar 

Koncem léta se začal razit také tunel Višňové, který bude se svými 7,5 kilometru nejdelší na celé dálnici i na celém Slovensku. Dokončit by ho měli v roce 2022. U Višňového se stavbaři měli zakousnout do skály už v roce 1998, kdy základní kámen poklepal tehdejší premiér Vladimír Mečiar. Kvůli různým odkladům a komplikacím se stavba neustále oddalovala.

Foto: Foto NDS

Výstavba nového dálničního tunelu u města Prešov

Na úseku dálnice Lietavská Lúčka–Višňové–Dubná Skala, jehož součástí bude zmíněný tunel, bude i několik mostů o celkové délce téměř tři kilometry, křižovatka, odpočívadlo a středisko správy a údržby dálnice. Celý úsek bude dlouhý téměř 14 kilometrů a vyjde na 500 miliónů eur (téměř 13 miliard korun).

Kvůli nedokončení dálnice mezi dvěma největšími městy začíná Slovensko ztrácet investice. „Je pět minut po dvanácté, abychom Bratislavu a Košice dokázali propojit dálnicí,“ říká Ľubomír Palčák, ředitel Výzkumného ústavu dopravního v Žilině.

BMW nechtělo čekat a cuklo

Jednou z příčin, proč Slovensko letos nezískalo obří investici německé automobilky BMW, je chybějící dálniční propojení východu země se západem. Závod měl vyrůst na východním Slovensku, ale BMW se nakonec rozhodlo pro Maďarsko. Ze stejného důvodu jdou čínské gumárny Linglong Tire místo do Košic do Srbska.

Stále tak platí, že Slováky zřejmě předběhnou Maďaři, kteří chtějí do roku 2022 dokončit kompletní dálnici, která Bratislavu a Košice souvisle spojí, a to paradoxně přes maďarské území. [celá zpráva]

Dostaví zbývající dva úseky dálnice, která tak bude kompletně propojena od slovensko-maďarských hranic u Bratislavy až po hranice u Košic. Je potřeba dobudovat krátkou část od hranic u Bratislavy, která se napojí na stávající dálnici Vídeň–Budapešť, a 60 kilometrů dálnice na severu země, která spojí město Miškovec se slovenskými hranicemi.

Odborníci připouštějí, že terén na výstavbu dálnice je samozřejmě v Maďarsku daleko lepší, protože jí nestojí v cestě hory jako na severu Slovenska.

První termín počítal s rokem 1990
Dálnice měla propojit Bratislavu a Košice již v roce 1990.
Termín se pak posunul na roky 2005, 2010 a nyní na rok 2025.
Na severu Slovenska je překážkou členitý terén.
Slovensko bez dálnice západ–východ ztrácí investice.

Související články

Výběr článků

Načítám