Hlavní obsah

Bratislavu a Košice brzy spojí dálnice. Ovšem maďarská

Právo, Novinky, Ivan Vilček (Bratislava), bož
Bratislava

Spojení mezi největšími slovenskými městy Bratislavou a Košicemi slibovali tamní politici vybudovat již do roku 2005. Stále k tomu však nedošlo. A tak zřejmě Slováky předběhnou Maďaři, kteří chtějí na svém území do roku 2022 postavit dálnici, která obě města souvisle spojí.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Do roku 2022 chtějí Maďaři dokončit dva úseky dálnice, která tak povede od hranic u Bratislavy až po hranice u Košic. Jde o krátkou část od hranice u Bratislavy, která se napojí na stávající dálnici Vídeň-Budapešť, a o 60 kilometrů dálnice na severu země, které spojí město Miskolc se slovenskými hranicemi.

Foto: Mapy.cz

Slovenské ministerstvo dopravy odhaduje, že slovenská D1 mezi hlavním městem a Košicemi by měla být dokončena až v roce 2026, tedy o čtyři roky později, než začne fungovat spojení přes maďarské území. Na paradox upozornil politolog a ekonom z Filosofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě Zsolt Gál.

Původní termín 2005, pak 2010

Důležitou dálnici mezi Bratislavou a Košicemi slovenské vlády původně slibovaly dokončit do roku 2005, pak se termín posunul na rok 2010. „Je pět minut po dvanácté, abychom Bratislavu a Košice dokázali spojit dálnicí,“ řekl deníku Sme ředitel výzkumného ústavu dopravního v Žilině Ľubomír Palčák.

Odborníci v této souvislosti upozorňují, že terén na výstavbu dálnice je v Maďarsku lepší, protože jí nestojí v cestě hory. Na Slovensku bylo proto potřebné vybudovat řadu tunelů, z nichž několik je stále ve výstavbě a některé se ještě ani nezačaly budovat. Nejdelší z nich má přes sedm kilometrů.

Stavba dálnic vázne i v Česku

Stavba dálnic dlouhodobě vázne i v Česku. Za poslední rok jich přibylo jen 17 kilometrů. Ministerstvo dopravy však slibuje, že se to letos změní.

Zprůjezdnit se má například úsek dálnice D1 Přerov–Lipník a na D7 úsek Postoloprty–Bitozeves.

Začít má v roce 2018 také stavba dálnice D11 od Hradce Králové přes Smiřice do Jaroměře, která patří mezi devět prioritních staveb, jimž loni Evropská unie povolila výjimku z nového posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Začne ovšem se zpožděním, protože původně měly být práce na těchto dvou úsecích D11 zahájeny už letos na podzim.

Související články

Dálnic přibude, dokončí se 13 velkých staveb

Dálniční síti letos v Česku přibylo jen 17 kilometrů. V příštím roce se to může zlepšit. Stát chce totiž dokončit 13 velkých silničních staveb a zahájit...

Výběr článků

Načítám