Článek
Do roku 2022 chtějí Maďaři dokončit dva úseky dálnice, která tak povede od hranic u Bratislavy až po hranice u Košic. Jde o krátkou část od hranice u Bratislavy, která se napojí na stávající dálnici Vídeň-Budapešť, a o 60 kilometrů dálnice na severu země, které spojí město Miskolc se slovenskými hranicemi.
Slovenské ministerstvo dopravy odhaduje, že slovenská D1 mezi hlavním městem a Košicemi by měla být dokončena až v roce 2026, tedy o čtyři roky později, než začne fungovat spojení přes maďarské území. Na paradox upozornil politolog a ekonom z Filosofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě Zsolt Gál.
Původní termín 2005, pak 2010
Důležitou dálnici mezi Bratislavou a Košicemi slovenské vlády původně slibovaly dokončit do roku 2005, pak se termín posunul na rok 2010. „Je pět minut po dvanácté, abychom Bratislavu a Košice dokázali spojit dálnicí,“ řekl deníku Sme ředitel výzkumného ústavu dopravního v Žilině Ľubomír Palčák.
Odborníci v této souvislosti upozorňují, že terén na výstavbu dálnice je v Maďarsku lepší, protože jí nestojí v cestě hory. Na Slovensku bylo proto potřebné vybudovat řadu tunelů, z nichž několik je stále ve výstavbě a některé se ještě ani nezačaly budovat. Nejdelší z nich má přes sedm kilometrů.
Stavba dálnic vázne i v Česku
Stavba dálnic dlouhodobě vázne i v Česku. Za poslední rok jich přibylo jen 17 kilometrů. Ministerstvo dopravy však slibuje, že se to letos změní.
Zprůjezdnit se má například úsek dálnice D1 Přerov–Lipník a na D7 úsek Postoloprty–Bitozeves.
Začít má v roce 2018 také stavba dálnice D11 od Hradce Králové přes Smiřice do Jaroměře, která patří mezi devět prioritních staveb, jimž loni Evropská unie povolila výjimku z nového posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Začne ovšem se zpožděním, protože původně měly být práce na těchto dvou úsecích D11 zahájeny už letos na podzim.