Článek
Podle italského listu vznikaly mezi přístavy na Apeninském poloostrově kvůli lukrativní zakázce takové rozepře, že se vlastník nakonec může rozhodnout převézt vrak lodi až do Turecka do přístavu Aliaga nedaleko Izmiru. Tam bude sešrotována i sesterská loď Costa Allegra, kterou v roce 2012 během plavby Indickým oceánem postihl požár.
Otázkou ovšem podle techniků zůstává, zda Costa Concordia - těžce poškozená po tragické nehodě z ledna 2012 - převoz k tureckým břehům zvládne. Pokud by bylo riziko příliš velké, odmítla by ho pojišťovna nést a vlastník by pak přece jen musel zvolit bližší přístav.
Costa Concordia havarovala u toskánského ostrova Giglio v Tyrhénském moři, který je od břehů Itálie vzdálen jen 16 kilometrů. Třináctého ledna 2012 se plavidlo s více než 4200 lidmi na palubě příliš přiblížilo k pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí.
Vrak lodi, který spočíval na pravoboku a byl z poloviny pod vodou, se týmům techniků a záchranářů podařilo narovnat letos v září. [celá zpráva] K sešrotování by Costa Concordia měla odplout nejdříve příští rok na jaře. Odvezou ji na obřím plochém plavidle Dockwise Vanguard, které se jinak užívá pro přepravu ropných plošin. [celá zpráva]
Costa Concordia
- spuštěna na vodu v roce 2006
- největší loď postavená v Itálii, měří 290 metrů na délku a 38 na šířku
- hmotnost 112 tisíc tun, dva motory o síle 21 megawattů, rychlost 23,2, bez přistání může plout 14 dní
- k provozu je zapotřebí 1068 členů posádky na 13 palubách
- až 3780 pasažérů obývá 1500 kajut, z nich má 505 soukromý balkón, a 70 apartmá
- na palubách je pět restaurací a 13 barů
- k aktivnímu odpočinku slouží pět vířivek, tři plovárny, z nichž dvě mají sportoviště a běžeckou dráhu
- lázně Samsara Spa jsou areálem na ploše 2100 metrů čtverečních, uvnitř jsou léčivé koupele, sauna, pára či solárium
- třípatrové divadlo, kasino, diskotéka, knihovna, internet, butiky
- automobilový trenažér grand Prix