Článek
Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle.
S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. "Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví," citovala ze sdělení firmy agentura AFP.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Zavedení obdobného opatření oznámily také islandské aerolinky Icelandair a francouzská společnost Air Transat.
Velké společnosti jsou zdrženlivější. "Zatím je příliš brzy," řekl agentuře APA mluvčí rakouské společnosti Austrian Airlines, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.
V případě Lufthansy neexistuje nařízení, aby v kabině zůstali vždy dva členové posádky. U ČSA by podle Českého rozhlasu měli v kokpitu vždy zůstat dva lidé. Pilota, který odejde například na toaletu, nahrazuje někdo z dalších členů posádky.
Povinnost může zavést Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).
Dveře nejde otevřít zvenčí
Po atentátech z 11. září 2001, kdy teroristé z Al-Káidy použili k útokům v New Yorku a Washingtonu unesená letadla, se zvýšila bezpečnostní opatření na palubách letadel. Především byly instalovány bezpečnostní dveře, které nejde otevřít zvenčí, pokud si to posádka nepřeje.
Dveře jsou pancéřované a nejde se přes ně dostat ani s pomocí ručního granátu. Dveře během letu zůstávají zamčené a otevřít je nelze proti vůli posádky v pilotní kabině.
Zámek má tři módy, které se ovládají ze sedadel pilotů - odemčeno, normální a zamčeno. Mód odemčeno umožňuje vstoupit do kabiny například stewardovi nebo pilotovi vracejícímu se z toalety. Kdo jde do kabiny, vidí posádka na obrazovce, protože prostor u dveří snímá kamera.
V normálním módu jsou zamčené, ale po zadání číselného kódu je lze otevřít zvenčí zadáním speciální kódu na klávesnici. Dveře se otevřou s půlminutovým zpožděním.
Pokud ale posádky nastaví mód zamčeno, nelze se do kabiny dostat ani s pomocí kódu. To má zabránit tomu, aby kódu použili teroristé, kteří ho násilím dostali z některého ze členů posádky.
Ve Spojených státech platí nařízení, že pilot nesmí zůstat v kabině sám. Pokud jde kapitán nebo druhý pilot na WC, musí v kabině být i jeden ze stewardů. Ten pak pustí vracejícího se pilota dovnitř. V Evropě to však neplatí, záleží na jednotlivých aerolinkách.