Článek
Poslední etapa tisíce kilometrů dlouhého letu, který absolvovali piloti Milan Vacík, Nikola Lukačovič, Ivo Lukačovič a Jan Štindl a mechanici Jaroslav Anýž a Václav Bejček, vedla z německého Siegerlandu, který leží západně od Frankfurtu nad Mohanem.
Electra dosedla po 10. hodině SELČ na letišti Točná, kde na její přistání čekala početná skupina fanoušků letectví.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Stroj s výrobním číslem 1091 reprezentuje nejen nástup moderních celokovových letadel se zatahovacím podvozkem ve třicátých letech, ale má mimořádný význam pro tuzemskou historii. Jde o jednu ze dvou L-10A Electer, které zakoupila firma Baťa kvůli rychlému spojení s filiálkami. Před vyhlášením protektorátu 15. března 1939 s ní odletěl z vlasti ředitel britské pobočky Baťova koncernu Jan Tuša se šéfpilotem Janem Šerhantem. [celá zpráva]
Z historie: Baťova Electra po válce
Pestrý osud Electry výrobního čísla 1091 pokračoval také v poválečných letech. Měla jedenáct vlastníků, prodělala několik havárií, byla zabavena protidrogovým úřadem, protože ji využívali pašeráci marihuany.
Mezi jejími majiteli byla i dětská filmová hvězda Margaret O’Brienová, která letoun koupila v roce 1957. Pronajala ho malému dopravci, který s ním havaroval. I další majitel, Fastway Air, s ním v roce 1962 při školním letu havaroval. Nehodě neunikl stroj ani u Midwest Airways. V roce 1962 dokonce pojišťovna trvala na jeho zrušení, ale Lockheed Electra byl znovu opraven a využívala jej společnost Navajo.
Posledním majitelem, než stroj koupili Češi, byl lékař James R. Almand Jr. z texaského Grand Prairie, který jej koupil za cenu šrotu v roce 1975. Vyšel ho na 7500 dolarů.
Almand působil ve společnosti Commemorative Air Force, zabývající se udržováním strojů z druhé světové války v letuschopném stavu. Jednu dobu dokonce uvažoval, že by s ním zopakoval let Amelie Earhartové, ale k tomu nedošlo. [celá zpráva]