Článek
"Plujeme v moři trosek," popsal situaci brazilským médiím jeden důstojník z fregaty Constituiçao. Jsou to hlavně sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy a příruční kufříky. Vše je vytahováno z vody a tříděno. “Vyloveny byly stovky kusů havarovaného letadla," upřesnil brazilský plukovník Henry Munhoz.
Airbus A330 na lince 447 z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Všech 228 lidí na palubě zřejmě zahynulo.Těla obětí jsou lodí převážena na ostrov Fernando de Noronha, odkud se pak přepravují letecky do brazilského Recife, kde byla zřízena provizorní márnice.
"Víme, jak důležité je pro rodinu dostat zpět tělo milované osoby," uvedl brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva.
Nálezy potvrzují rozlomení letadla ještě ve vzduchu
Brazilské námořnictvo odmítlo upřesnit, jaké větší díly havarovaného letadla námořníci našli, avšak internetové stránky brazilského letectva zveřejnily videozáběry s popiskem "Vertical Stabilizer Found" (směrové kormidlo nalezeno), což odborníci podle záběrů potvrdili. Kormidlo bylo pomalováno modrými, bílými a červenými pruhy v barvách Air France a barvy nebyly nijak viditelně ožehnuty.
Snímky vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. "To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu," řekl agentuře AP. "Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky," dodal.
Podobně vypadalo i kormidlo, které se ulomilo při havárii jiného airbusu v roce 2001, doplnil expert Robert Ditchey pro Los Angeles Times.Tehdy airbus společnosti American Airlines vletěl do turbulencí, autopilot byl vypnut a přetížení piloti chybovali. Následkem byla ulomená svislá ocasní plocha, které vedla k havárii.
Žádné známky ožehnutí na kormidle podle Walldocka alezcela nevylučují požár nebo explozi na palubě, ale pouze to, že nehořelo v horní části letadla. Případný výbuch či oheň v podvozkové části by kormidlo pravděpodobně nezasáhl, takže by se na něm neprojevil. Mikroskopické prozkoumání lomu kovu tvořícího kormidlo poskytne bližší informace, především z jakého směru přišla síla, která díl utrhla.
Waldock není přesvědčen, že by černé skřínky se záznamy z posledních minut letu musely být blízko místa nálezu kormidla. Podle něj však nález "značně omezuje" oblast, kde by se mohly nacházet. Problém je, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje 3600 metrů.
Záchranáři spěchají, tlačí je čas
Brazilské námořnictvo pátrající spolu s francouzskými loděmi v oblasti popřelo, že by jeho hlavním úkolem bylo najít černé skřínky. "Hledáme a sbíráme těla a trosky, protože čas kvapí," řekl mluvčí námořnictva podle DPA. Poukázal na to, že k oblasti neštěstí míří francouzská atomová ponorka Emeraude (Smaragd) s nejmodernějšími sonarovými zařízeními, schopnými zachytit signál černých skřínek i ve velké hloubce.
Kromě kormidla se z moře podařilo vylovit i mnoho předmětů, jako jsou sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy, laptopy, videokamery a fotoaparáty, příruční kufříky, papíry a dokonce i LCD obrazovky z vybavení letadla, na nichž mohou cestující sledovat za dlouhého letu filmy.
Osm těl z pondělí bylo nalezeno v relativní blízkosti předchozích 16 těl z víkendu. Místo nálezu leží asi 640 kilometrů severovýchodně od ostrovů Fernando de Noronha před brazilským pobřežím.
Část pilotů odmítá létat s airbusy
Spekulace, že na příčinách havárie by mohly mít podíl zamrzající sondy rychloměrů, vedly podle agentury AP část pilotů Air France k tomu, že odmítají létat s velkými typy airbusů, dokud v nich nebudou vyměněny rychloměry. Odbory údajně doporučují, aby piloti požadovali výměnu aspoň dvou speciálních rychloměrů ze tří, které letadla mají. Jistý odborový předák pilotů však v pondělí připustil, že rychloměry Pitot pravděpodobně nezpůsobily katastrofu letu 447.