Hlavní obsah

Boeing čelí žalobám pilotů kvůli 737 MAX

Chicago

Více než čtyři sta pilotů se připojilo k žalobě na výrobce letadel Boeing za „finanční a další ztráty“ v souvislosti se dvěma haváriemi strojů 737 MAX, které si vyžádaly celkem 346 obětí a vedly k uzemnění tohoto typu letounu. V žalobě tvrdí, že výrobce „bezprecedentním způsobem zakrýval konstrukční nedostatky typu,“ uvedl server Business Insider.

Foto: Ted S. Warren, ČTK/AP

Výroba Boeing 737 MAX

Článek

Hromadnou žalobu podal minulý týden v pátek u soudu v okrese Cook County, kde sídlí vedení Boeingu, nejmenovaný pilot, oznámila televize CNN. Firma podle ní při vývoji čtvrté generace Boeingu 737 MAX „ukázala bezohlednou lhostejnost a vědomou neúctu k létající veřejnosti“.

Žaloba také zmiňuje americký Federální úřad pro letectví (FAA), že se spojil s Boeingem při „bezprecedentním zakrývání” konstrukčních chyb verze MAX, což vedlo k pádu svou letadel verze MAX a uzemění všech letadel verze MAX na celém světě. FAA ale není žalovanou stranou, uvedl jeden z advokátů pilota s tím, že ale byla zahájena nutná procedura, aby mohl být žalován i FAA.

Žaloba zmiňuje, že tyto chyby měly dopad na příjmy pilotů a ohrozily jejich kariéru.

Žalobu podal podle australské televize ABC „Pilot X“, který se rozhodl zůstat v anonymitě ze „strachu z odvety od Boeingu a z diskriminace od zákazníků Boeingu“. Piloti doufají v odškodné za finanční i psychické škody a taky doufají, že odradí „Boeing a další výrobce dopravních letadel od nadřazování zisků nad životy pilotů, posádek a cestujících.“

Letos 10. března spadl v Etiopii Boeing 737 MAX-8, přičemž zahynulo 157 lidí. Loni v říjnu si pád stejného typu za podobných okolností vyžádal v Indonésii životy 189 lidí.

V žalobě je zmiňován MCAS - systém automatického vyrovnání letu při příliš prudkém stoupání, který měl podíl na obout haváriích. Důvodem je, že zasahoval do řízení na základě chybných dat od senzoru úhlu náběhu AoA, protože využíval data jen jednoho ze senzorů a piloti nebyli dostatečně varováni, když oba senzory nedávaly shodná data.

Úhel náběhu - úhel, který svírá křídlo letadla vůči rovině. Informace je pro pilota důležitá kvůli riziku ztráty vztlaku.

„Chybný design Boeingu způsobil, že MCAS byl aktivován na základě jednoho vstupu dat od chybného snímače AoA, aniž by srovnával data s druhým správně fungujícím snímačem AoA,“ stojí v žalobě. Zmiňuje, že systém byl použit, aby zajistil dobré letové vlastnosti při montáži nových úspornějších motorů, které mají větší průměr a změnily charakteristiku letu. [celá zpráva]

Podle pilotů Boeing věděl o problémech MCAS, o tom, že je smrtelně nebezpečný, ale chyby zakrýval a snižoval jejich závažnost. Důvodem bylo, že se snažil nezaostat za svým konkurentem, evropským Airbusem.

Ředitel Boeingu už přiznal, že se firma při vývoji MCAS se dopustila chyb. [celá zpráva]

Napřed ale firma tvrdila, že nepovažovala problém za tak závažný. [celá zpráva]

Související témata:

Výběr článků

Načítám