Článek
Do letošního září stoupl počet nově uzavřených učňovských smluv v Německu o čtyři tisíce na 135 038. To představuje v porovnání s loňskem nárůst o 2,9 procenta. Neobsazená zůstávají především místa ve firmách, které vyrábějí elektrotechnická a sanitární zařízení, v topenářství a v kadeřnictvích.
Přírůstky učňů hlásí ale především staré spolkové země na západě Německa, kde byl zaznamenán tříprocentní nárůst nových smluv, zatímco na východě jen 2,3 procenta. Na západě navíc počet neobsazených míst oproti loňskému roku o 5,2 procenta klesl, na východě se naopak o 12,4 procenta zvýšil.
Pomohla kampaň
Podle prezidenta svazu Hanse Petera Wollseifera je rostoucí trend učňovských smluv patrný již od předchozích dvou let. Připisuje to kampani, která mladé lidi v minulých letech na možnosti vyučení ve více než 130 oborech upozorňovala.
Wollseifer by si přál, aby političtí představitelé, kteří na spolkové úrovni ročně investovali miliardy eur do podpory vysokoškolského vzdělávání v rámci vysokoškolského paktu, nyní stejně velkoryse podpořili i učňovské vzdělávání. „Nesmíme polevit,” řekl DPA.
Situace v ČR: dílny a propojení s firmami
Nedostatek pracovních sil ve středoevropském regionu zvyšuje poptávku po absolventech středních odborných škol samozřejmě i nejen v Česku. Některé firmy upravují své požadavky na uchazeče o zaměstnání a od svých budoucích pracovníků nevyžadují dlouhodobou praxi v oboru.
Firmám chybějí zejména lidé na kvalifikovanější výrobní pozice, jako jsou operátor výroby, obráběč kovů, elektrikář, svářeč, opravář strojů a zařízení, programátor a seřizovač CNC strojů či lakýrník.
Problém s chybějícími řemeslníky a technickými pracovníky konkrétně v Moravskoslezském kraji by měl pomoci řešit nový projekt, který propojí střední školy s průmyslovými podniky. „Teorii sváření učně naučí ve škole. Ale praktické odborné věci ve firmě,” vysvětlil 1. víceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj. [celá zpráva]
Také Praha chce podpořit odborné školství, a to i pomocí nových kroužků pro děti. Připravuje se rovněž výuka v takzvaných polytechnických hnízdech, která s využitím zdrojů z evropských fondů město pro žáky ZŠ vybuduje v síti vybraných středních odborných škol a základních uměleckých škol. Hnízda mají vyřešit dlouhodobý nedostatek aprobovaných učitelů, zázemí i potřebného materiálu pro dílenskou výuku na ZŠ. [celá zpráva]