Hlavní obsah

Soutěž pro inspirativní učitele vyhrál Tomáš Chrobák ze ZŠ Baška

Praha

Dva muži a jedna žena v pondělí 10. června v Praze převzali cenu pro inspirativní učitele základních a středních škol s názvem Teacher Global Prize Czech Republic. Letos se v ČR konal druhý ročník ankety, kterou pořádá obecně prospěšná společnost EDUin. První místo vyhrál učitel matematiky a tělocviku Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška na Frýdecko-Místecku.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Anketu pro inspirativní učitele vyhrál matematikář a tělocvikář Tomáš Chrobák (uprostřed) ze ZŠ Baška na Frýdecko-Místecku. Druhou příčku obsadila Monika Olšáková ze ZŠ Janovice, třetí je učitel biologie a chemie z Gymnázia Olomouc František Brauner.

Článek

Druhou příčku obsadila Monika Olšáková z nedaleké Základní školy Janovice a třetí František Brauner z Gymnázia Olomouc.

Organizátoři soutěže se inspirovali mezinárodní cenou Global Teacher Prize a navázali spolupráci s nadací Varkey Foundation, která tuto celosvětovou soutěž pořádá.

V roce 2017 si zástupci EDUin poprvé vyzkoušeli uspořádat v Česku národní variantu této ankety. Oficiální první ročník učitelské soutěže se konal loni.

Pomáhá dalším učitelům

U vítěze letošního ročníku, kterým se stal matematikář a tělocvikář Chrobák, ocenila porota mimo jiné jeho snahu pomáhat dalším učitelům.

Chrobák učí matematiku tzv. Hejného metodou, kterou i lektoruje. Vytváří sbírky pro učitele a natáčí webináře (živá forma online komunikace, která probíhá přes webový prohlížeč; pojem pochází ze spojení slov webový seminář a poprvé se začal používat začátkem 21. století s rozšířením technologií pro videokonference – pozn. red.).

Ve volném čase Chrobák organizuje projekt Sobotní škola hrou, který se zaměřuje na výchovně-vzdělávací programy.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Oceněný učitel matematiky a tělocviku Tomáš Chrobák

Pořadatelé soutěže vyzdvihli spolupráci Chrobáka s učitelkou chemie, přírodopisu, angličtiny a environmentální výchovy Olšákovou, která v soutěži získala druhé místo.

„Oba vyučující působí na základních školách, které jsou od sebe vzdálené asi sedm kilometrů, a vzájemně se podporují, ačkoli každý učí jiný předmět,” uvedla koordinátorka ankety Hana Matoušů. Jejich spolupráce může být podle ní inspirací pro ostatní pedagogy.

Propojování teorie a praxe

Na třetím místě v soutěži skončil učitel biologie a chemie z anglické sekce Gymnázia Olomouc-Hejčín František Brauner. Porota ocenila, že ve svých hodinách hojně propojuje teorii s praxí.

Lektoruje semináře pro učitele o výuce školních předmětů v cizím jazyce a o kreativní výuce biologie a chemie. Spolupracuje také například s neziskovou organizací Člověk v tísni či s ekologickým centrem Sluňákov.

Ceny Global Teacher Prize se mohou zúčastnit všichni učitelé základních a středních škol v ČR. Pedagogy, kteří se do soutěže přihlásí, hodnotí nezávislá odborná porota na základě předem daných kritérií. Patří mezi ně podpora žáků, inovativní výuka, spolupráce s různými organizacemi a podpora ostatních učitelů.

Nejznámější je Zlatý Ámos

Pro nejlepší pedagogy v Česku existují i jiná ocenění. Mezi nejznámější patří anketa o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos, jejíž finále se koná každoročně na konci března v souvislosti s Dnem učitelů.

Tuto soutěž pořádá občanské sdružení Klub Domino, Dětská tisková agentura v čele se školským ombudsmanem Ladislavem Hrzalem. Letos se konala pošestadvacáté a vyhrála ji učitelka matematiky, češtiny a tělocviku Pavlína Kopáčiková ze Základní školy Vacov na Prachaticku.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám