Článek
Druhou příčku obsadila Monika Olšáková z nedaleké Základní školy Janovice a třetí František Brauner z Gymnázia Olomouc.
Organizátoři soutěže se inspirovali mezinárodní cenou Global Teacher Prize a navázali spolupráci s nadací Varkey Foundation, která tuto celosvětovou soutěž pořádá.
V roce 2017 si zástupci EDUin poprvé vyzkoušeli uspořádat v Česku národní variantu této ankety. Oficiální první ročník učitelské soutěže se konal loni.
Pomáhá dalším učitelům
U vítěze letošního ročníku, kterým se stal matematikář a tělocvikář Chrobák, ocenila porota mimo jiné jeho snahu pomáhat dalším učitelům.
Chrobák učí matematiku tzv. Hejného metodou, kterou i lektoruje. Vytváří sbírky pro učitele a natáčí webináře (živá forma online komunikace, která probíhá přes webový prohlížeč; pojem pochází ze spojení slov webový seminář a poprvé se začal používat začátkem 21. století s rozšířením technologií pro videokonference – pozn. red.).
Ve volném čase Chrobák organizuje projekt Sobotní škola hrou, který se zaměřuje na výchovně-vzdělávací programy.
Pořadatelé soutěže vyzdvihli spolupráci Chrobáka s učitelkou chemie, přírodopisu, angličtiny a environmentální výchovy Olšákovou, která v soutěži získala druhé místo.
„Oba vyučující působí na základních školách, které jsou od sebe vzdálené asi sedm kilometrů, a vzájemně se podporují, ačkoli každý učí jiný předmět,” uvedla koordinátorka ankety Hana Matoušů. Jejich spolupráce může být podle ní inspirací pro ostatní pedagogy.
Propojování teorie a praxe
Na třetím místě v soutěži skončil učitel biologie a chemie z anglické sekce Gymnázia Olomouc-Hejčín František Brauner. Porota ocenila, že ve svých hodinách hojně propojuje teorii s praxí.
Lektoruje semináře pro učitele o výuce školních předmětů v cizím jazyce a o kreativní výuce biologie a chemie. Spolupracuje také například s neziskovou organizací Člověk v tísni či s ekologickým centrem Sluňákov.
Ceny Global Teacher Prize se mohou zúčastnit všichni učitelé základních a středních škol v ČR. Pedagogy, kteří se do soutěže přihlásí, hodnotí nezávislá odborná porota na základě předem daných kritérií. Patří mezi ně podpora žáků, inovativní výuka, spolupráce s různými organizacemi a podpora ostatních učitelů.
Nejznámější je Zlatý Ámos
Pro nejlepší pedagogy v Česku existují i jiná ocenění. Mezi nejznámější patří anketa o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos, jejíž finále se koná každoročně na konci března v souvislosti s Dnem učitelů.
Tuto soutěž pořádá občanské sdružení Klub Domino, Dětská tisková agentura v čele se školským ombudsmanem Ladislavem Hrzalem. Letos se konala pošestadvacáté a vyhrála ji učitelka matematiky, češtiny a tělocviku Pavlína Kopáčiková ze Základní školy Vacov na Prachaticku.
Může se vám hodit na Firmy.cz: