Hlavní obsah

Lidský přesah je při vzdělávání to hlavní, říkají vítězové nové učitelské ceny

Novinky,

Vítězové 1. ročníku soutěže pro inspirativní učitele Global Teacher Prize Czech Republic (GTP CR), kteří byli vyhlášeni ve čtvrtek 14. června v Praze, se shodují, že při vzdělávání je nejdůležitější lidský přesah. Z desítky finalistů vybrala odborná porota tři vítěze, ocenila u nich snahu být dětem dobrým průvodcem – učit je samostatnosti, propojovat učivo s aktuálními globálními tématy a snažit se je vést k pochopení souvislostí přes vlastní prožitek.

Foto: EDUin

Uprostřed 1. místo: Kateřina Vrtišková ze ZŠ Jílové u Prahy, vlevo 2. místo: Petra Šubrtová ze ZŠ Petřiny sever v Praze, vpravo 3. místo: Kateřina Sládková ze ZŠ Za Nádražím z Českého Krumlova

Článek

Hlavním cílem soutěže je podpora pedagogické profese, jak uvedla vzdělávací organizace EDUin, která se podílí na organizaci akce. Již loni v září se uskutečnil zkušební (nultý) ročník daného klání. [celá zpráva]

Náročná výuka a zapojení všech žáků

Vítězkou prvního ročníku ceny GTP CR se stala Kateřina Vrtišková ze ZŠ Jílové u Prahy. Porotu oslovila její zacílená a relativně náročná výuka, organizovaná tak, aby se děti učily samy objevovat svět a mohly pracovat svým individuálním tempem.

Z hodiny, kterou měli porotci možnost zhlédnout, bylo evidentní, že žáci se učí s radostí, mají nadstandardní návyky a dovednosti a umějí pracovat samostatně i ve skupině.

Na druhém místě skončila Petra Šubrtová z pražské ZŠ Petřiny sever. Předseda poroty Lumír Al-Dabagh vyzdvihl především způsob její výuky – to, jak předkládá dětem náročná témata, jak je propojuje s jejich životem, nezjednodušuje je, nechává je dětem zažít a usiluje o to, aby je dokázaly pochopit přes vlastní prožitek.

Foto: EDUin

Finalisté soutěže

Třetí místo, které vyhlásila ředitelka EDUin Martina Kaděrová, obsadila Kateřina Sládková ze ZŠ Za Nádražím z Českého Krumlova. Porota ocenila, jakým způsobem dokáže při výuce propojit téma globálních změn se čtenářským cílem a formou skupinové práce zapojit všechny žáky do zvolených aktivit, které směřují k cíli lekce. Zaujala ji konstruktivisticky pojatá výuka, při níž se klade důraz na vyjádření vlastního názoru dětí.

Zahraniční stáž pro celkovou vítězku

Tři vítězky obdržely šek v hodnotě 50 tisíc korun, poukázku na odběr her pro školu, na které působí, v hodnotě 20 tisíc korun a stromeček jabloně, jejíž budoucí plody symbolizují výsledky jejich práce.

Absolutní vítězka, kterou vyhlásil zakladatel společnosti Albi, hlavního partnera ceny, Antonín Kokeš, navíc obdržela poukaz na zahraniční stáž v hodnotě 30 tisíc Kč a také pomyslnou korunu – skleněný vavřínový věnec od brazilského scénografa a skláře žijícího v ČR Ricarda Hoinheffa.

Foto: EDUin

Slavnostního vyhlášení vítězů se zúčastnil i ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal (tlskající nejvíce vpravo)

„Těší nás, že se nám daří cenu etablovat v rámci odborné i laické veřejnosti a že je vnímána jako ocenění učitelské profese. Finalisté se bez ohledu na to, jaký předmět a jak staré žáky vyučují, shodují na tom, že tím nejdůležitějším, co chtějí svým žákům předat, jsou morální hodnoty, schopnost samostatného úsudku a zájem o dění kolem nich,“ uzavřela koordinátorka pro GTP CR Hana Matoušů z EDUin s tím, že základem je tedy skutečně lidský přesah.

Související články

Výběr článků

Načítám