Článek
Nákupní svátek Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční nákupní horečky. Probíhá vždy v pátek po Dni díkuvzdání a obchody otevírají vždy velmi brzo, některé již ve 4 hodiny ráno. Označení "černý pátek" zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.
Tuzemské obchody s elektronikou Datart letos na černý pátek chystají poprvé speciální nabídku zboží se slevami až 50 procent. „Vzhledem k mimořádně zajímavé nabídce očekáváme nápor zákazníků, a proto posilujeme počet zaměstnanců jak v našich prodejnách, tak v logistice," řekla mluvčí prodejen Iva Pavlousková.
Také řetězec Tesco se letos poprvé připojí k Black Friday. Velký výprodej bude probíhat ve všech hypermarketech. „Startuje v pátek 27. listopadu v 8:00 a potrvá do vyprodání zásob. V nabídce bude sortiment bytových doplňků F Home a elektronika, jako jsou např. chytré telefony, tablety, televizory nebo kávovary. Výše slev bude dosahovat i více než 50 procent," potvrdil mluvčí Václav Koukolíček.
„Plánujeme slevy v řádu desítek procent, maximální sleva z maloobchodní ceny se může pohybovat kolem 70 procent," uvedl manažer produktového marketingu e-shopu Kasa.cz Petr Štursa. Akci Black Friday obchod chystá od pátku do neděle. Prodejny iStyle letos opět nabídnou slevy na produkty a příslušenství značky Apple.
Vyprodáno za pár minut
„V rámci Black Friday jsme si pro zákazníky letos připravili více než 800 produktů se slevami až 80 %. Stejně jako v minulém roce neodstartujeme všechny slevy s úderem půlnoci, ale budeme je postupně spouštět v průběhu pátečního dne,“ představuje průběh Black Friday Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz.
Podle něj byl při dřívějších akcích největší zájem o telefony, notebooky, tablety či televize. „Nejžádanější produkty se vyprodaly již během několika málo minut. Zaznamenali jsme například případ, kdy byl notebook v počtu 80 kusů vyprodán dokonce do 3 minut od spuštění slevy,“ doplnil Demuth.
E-shop Alza.cz slevové akce spustil již v úterý a potrvají celý týden. „V letošním roce bude akce Black Friday u Alzy svým rozsahem historicky největší. Zákazníkům bude k dispozici 44 000 kusů položek se slevou v celkové hodnotě několika desítek miliónů korun," uvedla Šárka Jakoubková z Alza.cz.
Nejen elektronika, ale i hračky a šperky
Slevy podle Jakoubkové mají dosahovat až 80 procent a zahrnou produkty napříč celým sortimentem, tedy nejen elektroniku, ale také domácí spotřebiče, hračky, parfémy, šperky, sportovní potřeby, drogerii a elektronický obsah.
Mall.cz odstartuje výprodeje ve čtvrtek. Loni obchodu během této slevové akce stoupl počet objednávek o 120 procent. E-shop letos zlevní 75 nejžádanějších položek a další stovky produktů napříč celým sortimentem. Slevy se mají pohybovat v řádu desítek procent, ty maximální dosáhnou až 80 procent.
Češi dostanou pyžama a ponožky
Vánoce se pomalu blíží. Řada lidí již začala v obchodech hledat dárky pro své nejbližší. Vše zatím nasvědčuje tomu, že příliš romantiky se Češi během svátků nedočkají. Zajímají je totiž spíš hodinky, pyžama a hračky. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz a dat služby Zboží.cz.
„Z toho, jaké zboží si lidé prohlížejí, se také jednoznačně dají vyčíst nejčastější vánoční dárky. Upřímně: o smyslu pro fantazii a romantiku u českých žen a mužů příliš nevypovídají,“ konstatovala PR specialistka společnosti Seznam.cz Táňa Lálová.
V kategorii módy a oblečení jsou podle ní aktuálně nejpopulárnějším zbožím hodinky, raketově ale roste poptávka po pyžamech. Ta se těšila na konci loňského roku desetkrát větší popularitě než ve zbytku roku.
V pánském sortimentu pak vedou župany, u nich se zvýšil zájem šestkrát. „V kosmetice a drogerii samozřejmě absolutně vedou dámské a pánské parfémy, nicméně populární jsou i klasické vody a balzámy pro holení,“ podotkla Lálová s tím, že zájem je čtyřnásobně vyšší. [celá zpráva]
Black Friday v tradiční podobě v USA, Kanadě a Británii je v kamenných obchodech spojen také se zábavou a nákupním šílenstvím. V určitou hodinu jsou totiž zákazníci vpuštěni do obchodu a soutěží mezi sebou o to, kdo rychleji doběhne k nabízenému zboží v akci, jehož počet je limitován.