Hlavní obsah

Extrémní formy tvrdé hudby přilákaly do Jaroměře přes deset tisíc lidí

Novinky, Alex Švamberk
Jaroměř

Patnáctý ročník festivalu tvrdé hudby Brutal Assault, který skončil po sobotní půlnoci, přilákal do Jaroměře přes deset tisíc lidí. Jasně ukázal, že i žánrově velmi vyhraněná akce může najít velký počet diváků. Přitom pořadatelé se nijak nepodbízeli. Nezvali jména, která by přilákala masy, ale kvalitní kapely reprezentující zdánlivě okrajové žánry jako death, thrash nebo black metal či hard a grind core nebo doom.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Kytarista Voivod D´Amour

Článek

Brutal Assault jen potvrdil to, co ukázal na jaře festival Sonisphere, kde hrály čtyři nejvýznamnější thrashové kapely – tedy Anthrax, Slayer, Megadeth a Metallica. Akce nemusí být multižánrová, dobrá tvrdá hudba má tolik příznivců, že přiláká dostatek diváků sama o sobě. [celá zpráva]

Jestliže masová účast se v případě Sonisphere mohla připisovat na vrub slávy Metalliky, která přesáhla oblast thrashe, na festivalu Brutal Assault žádná taková skupina nehrála. Přesto byla účast publika nebývalá a vyvrací oblíbené tvrzení pořadatelů multižánrových festivalů, kteří se dušují, že bez předních tuzemských hvězdy nelze akci uspořádat.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Agnostic Front v Jaroměři

Věhlas Brutal Assault přitom už dávno překročil českou kotlinu. Nejenže přijelo mnoho návštěvníků z nedalekého Polska, ale také Němci, Francouzi, Litevci a Italové. Přilákala je dramaturgie akce, která jim zaručuje, že nebudou mít šanci vidět v celodenním programu jen dvě zajímavé kapely, jak tomu bývá u multižánrových festivalů, které se konají v létě každý týden.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Členové Hypocrisy během své show hodně pohazovali bujnými vlasy.

Metal pohltil rock

Brutal Assualt také vyvrátil onu představu o nekonečném proudu stejně znějící kapel s kulometnou palbou bicích a kvílejícími sóly kytar, které se od sebe liší jen tím, zda zpěvák ječí, nebo chroptí. I v extrémních podobách metalu je více pojetí a zřetelně mu pomáhá propojování s hard core. Ostatně právě hardcoroví Agnostic Front byli jedním z vrcholů sobotního večera a přinesli příjemné oživení v záplavě thrash deathových part, kde zaujali jak nekompromisní Dying Fetus, tak Hypocrisy. Podobně tomu bylo v pátek, kdy publikum po půlnoci rozpálil zběsilé grind core Napalm Death.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Voivod

Po návratu thrashe přichází i návrat deathu, což potvrdilo vystoupení Obituary, kultovních Cannibal Corpse i neuvěřitelně rychlých Origin.

Zpestření pak představovali Voivod se svým nezaměnitelným zvukem a pojetím hry na kytaru, ovlivněným King Crimson, osobití Meshuggah, kteří vytvořili v komplikovaných skladbách vlastní styl spojující thrash a death s hard core, i obnovení Fear Factory, kteří zazářili už na Sonisphere, kde vymazali Anthrax.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Dying Fetus

Devin Townsend pak ukázal, že se objevil další kytarový čarostřelec, který má nejen rychlé prsty a cit pro zvuk, jenž upravuje v počítači, ale také cit pro skladbu, i když pro některé byl až příliš měkký. [celá zpráva]

Klidnější poloha však dodávala festivalu další dimenzi. Přinášely jí doomové blackové kapely, u nichž občas mají ortodoxní fanoušci pocit, že by se bez nich festival obešel, jiní však jeli právě na ně, což platí i zejména o My Dying Bride.

Metal se v posledních letech stal mnohem pestřejší a širší, protože některé subžánry rocku v něm našly nové útočiště, což platí zejména o gotice a hard coru. Rock během let ztratil ostří a splynul s mainstreamem, kde se zuby a nezkrotnost nenosí. Jistá rigidita metalu pomohla přežít. Lpění na tradici zabránilo tomu, aby se metal přetavil do uhlazeného zboží.

Související témata:

Výběr článků

Načítám