Článek
"Království filmů pro dospělé" či "Velkoobchod s mazáním na bradavice" hlásají slogany na taškách v obchodě East West Market ve Vancoveru. Ti zákazníci, kteří si nepřinesou vlastní tašku, jsou pak nuceni z obchodu odcházet s nákupem, který by mohl vyvolat na ulici pozdvižení. A právě na to majitel sází.
This grocery store's embarrassing plastic bags shame you into switching to reusable ones: https://t.co/ZxDjkfhK0M pic.twitter.com/k1LwIfIKfG
— Muse by Clio (@MUSEbyclio) 10. června 2019
„Chtěli jsme něco vtipného, ale zároveň něco, co by je přimělo k zamyšlení,” řekl britskému deníku majitel obchodu David Lee Kwen, podle něhož bylo cílem lidi nenaštvat, neboť poté by používání plastových tašek neomezili.
Zpoplatnění nepomohlo
Kwen si původně myslel, že k poklesu spotřeby tašek povede jejich zpoplatnění, avšak částka pěti centů (necelá koruna) za kus neměla prakticky žádný vliv. Humorná kampaň by podle něho měla pomoci k tomu, aby lidé nosili na nákupy tašky použitelné opakovaně.
Invenční majitel obchodu nicméně přiznává, že jeho snaha může mít vedlejší efekt – že lidé začnou humorné tašky sbírat a bude po nich velká poptávka. „Když se někdo zeptá na původ té tašky, bude muset vysvětlit, kde ji vzal, což v podstatě zahajuje konverzaci o neekologických taškách,” věří svému plánu majitel.
Plastové tašky, jejichž rozpad trvá až desítky let, tvoří značnou část odpadu znečišťujícího světový oceán. V tělech uhynulých velryb a dalších mořských savců jich biologové objevují desítky.
Kanadský premiér Justin Trudeau tento týden oznámil plán, podle něhož budou tašky v zemi povinně zpoplatněny od roku 2021. V návaznosti na směrnici EU o omezení produkce těchto tašek schválil předloni český parlament jejich zpoplatnění.