Článek
V minulých týdnech vyrazily Novinky.cz do ulic s headsetem Gear VR od společnosti Samsung, který si mohli náhodní kolemjdoucí vyzkoušet. Díky speciálním brýlím se tak mohli ocitnout tváří v tvář obrovskému dinosaurovi nebo se proletět se stíhačkou.
Některým z oslovených lidí připadal zážitek neskutečně věrohodný. „Já se tam nebudu koukat, on na mě určitě vybafne,“ reagovala na setkání s dinosaurem prostřednictvím virtuálních brýlí jedna žena.
Po chvíli neodolala a podívala se směrem k obrovskému ještěrovi. Ten však vedle ní máchl svým velkým ocasem, kvůli čemuž žena dokonce ustoupila pro jistotu o krok stranou. Co na tom, že se vše odehrávalo pouze ve virtuálním světě, mozek to vnímal prakticky jako skutečnost.
Já už jsem letěl ve skutečné stíhačce. V reálu je to něco jiného.
Zážitek s virtuálními brýlemi se většině uživatelů líbil, skutečné realitě se prý ale nevyrovná. „Já už jsem letěl ve skutečné stíhačce. V reálu je to něco jiného, ale tohle je pěkné,“ zhodnotil let s virtuální stíhačkou muž, který si mohl virtuální brýle vyzkoušet.
Sluší se ale zmínit, že systémy pro virtuální realitu jsou zatím v plenkách. Brýle Gear VR sice v současnosti představují patrně to nejlepší, co je možné zakoupit, stále jde ale o relativně levný set za pár tisíc korun, který pro svůj provoz potřebuje chytrý telefon.
Sofistikovanější systémy by se na tuzemském trhu měly objevit až v nadcházejících měsících. Na trh se chystají například headsety od společností Oculus, HTC či Sony. Vlastní řešení chystá také americký Microsoft, ten ale sází na tzv. rozšířenou realitu.
Jde o miliardový byznys
I když se zatím neprodávají, řada z nich byla k vidění už v lednu na největším světovém veletrhu spotřební a výpočetní elektroniky International Consumer Electronics Show (CES). Podle výzkumu společnosti CTA, která veletrh CES pořádá, zažijí v letošním roce tyto headsety doslova boom. Jejich prodeje vzrostou proti loňsku o 500 procent na 1,2 miliónu prodaných kusů.
„Vývoj v oblasti virtuální a rozšířené reality hodně pokročil. Díky němu dokážeme zprostředkovat 360stupňový herní zážitek, poznávat neznámé oblasti, bojovat s fobiemi, lépe vzdělávat zdravotnický personál, organizovat virtuální schůzky a mnohem víc,” komentovala Karen Chupková, senior viceprezidentka pro byznys strategie CEA a CES.
Příjmy v této oblasti trhu se v roce 2016 odhadují na 540 miliónů dolarů, tedy více než 13 miliard korun. To představuje nárůst o 440 procent ve srovnání s rokem 2015. [celá zpráva]