Článek
Zcela nové zařízení zvané Re Vive prezentoval výrobce už letos v březnu na největším mobilním veletrhu Mobile World Congress (MWC) ve španělské Barceloně.
Zařízení Re Vive disponuje dvojicí displejů s rozlišením 1200x1080 obrazových bodů, z nichž každý promítá video pro jedno oko. Obraz se přitom dokáže obnovit až 90krát za sekundu, což jistě ocení právě herní nadšenci v akčních střílečkách.
Aby bylo zařízení schopno zachytit detailně pohyby hlavy, je vybaveno 70 různými senzory. Nejrůznější akcelerometry i gyroskopy dokážou podle výrobce určit polohu ve všech směrech s přesností na desetinu stupně.
Vlastní zvukový systém virtuální brýle od společnosti HTC neobsahují, snadno se však dají připojit libovolná sluchátka prostřednictvím tradičního konektoru jack. Spárovat novinka půjde také se speciálními ovladači, které se budou jednoduše držet v ruce podobně jako u televizních konzolí.
Kolik bude novinka stát, zatím výrobce neprozradil. Podle některých zahraničních zdrojů se nicméně přístroj bude nabízet za sumu v rozmezí 200 až 400 dolarů, tedy pěti až deseti tisíc korun.
Vlastní brýle chystá také Microsoft
Na vlastních brýlích, které by měly odsunout monitory na druhou kolej, pracuje také společnost Microsoft. Americký softwarový gigant však místo virtuální reality sází na realitu rozšířenou.
Přední část zařízení zvaná HoloLens je tak průhledná jako opravdové brýle. Když je má uživatel na sobě, vidí skutečné objekty před sebou. V rohu u každého oka se však ukrývá speciální kamera, která dokáže promítat obraz na hledí v reálném čase. V praxi to pak vypadá tak, jako by skutečně byl před vámi vytvořen virtuální předmět. Vše se ale odehrává pouze v náhlavní sadě.
Jak to funguje v praxi, demonstroval americký softwarový gigant na videu například na budovatelské hře Minecraft. Přijdete do obýváku a na stole před vámi se zobrazí kostičky virtuální stavebnice, které poskládáte tak, jako by tam ležela skutečná skládačka.
HoloLens přitom nemá najít uplatnění pouze u her, ale také u celé řady aplikací. Už nyní je k dispozici například program Skype. U něj se volající zobrazí na virtuálním displeji před vámi, a je jedno, jestli zrovna cestujete hromadnou dopravou, nebo sedíte doma na gauči.
Přesné datum uvedení na trh zatím není známo, otazník visí také nad prodejní cenou.
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.
Je však pravděpodobné, že si Microsoft s uvedením na trh pospíší. V opačném případě totiž bude čelit silné konkurenci. Už v lednu totiž startuje největší světový veletrh spotřební a výpočetní elektroniky International Consumer Electronics Show (CES), kde by měl být velký prostor věnován právě systémům pro rozšířenou a virtuální realitu. [celá zpráva]