Článek
Provozovatelé taxi kritizovali platformy Uber a Taxify za to, že nedodržují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence a taxametrů. Taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě několikrát blokovali dopravu.
Čtěte rozhovor s Alešem Rodem: |
---|
Protesty taxikářů proti Uberu připomínají tažení písařů proti knihtisku |
„Uber se mimo jiné zavázal, že si neprodleně zřídí živnostenské oprávnění a zajistí, aby jeho řidiči splňovali veškeré podmínky, které po nich vyžaduje zákon,” uvedla Krnáčová. Dokument byl podepsán za účasti představitelů Prahy.
Firma se již dříve s vládou domluvila, že uzavře protokol o vykazování tržeb s Finanční správou.
Čtěte rozhovor s Ondřejem Krátkým: |
---|
Vyhnat taxi šmejdy. To je úkol novely silničního zákona |
Česko řeší novou legislativu pro taxi a Uber
Babiš společně s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) na konci února adresovali dopis šéfovi Uberu Daru Khosrowshahimu. V něm vyzvali k dodržování české legislativy. [celá zpráva]
„Naším cílem je i nadále spolupracovat s vládou České republiky a dalšími zúčastněnými stranami, abychom našli to nejlepší řešení pro tisíce cestujících, řidičů i pro město,“ reagoval tehdy šéf středoevropských aktivit Uberu Alexei Stakh.
Politici v Česku v posledních měsících řeší, jakým způsobem legislativně upravit využívání přepravních aplikací typu Uber nebo Taxify. Všeobecně panuje shoda na tom, že legislativa by se měla modernizovat.
Co by nemělo chybět v nové legislativě |
---|
Aleš Rod (Centrum ekonomických a tržních analýz): „Ideální legislativa je z mého pohledu ‚dvoustupňová‘, podle estonského modelu. Vedle standardních taxi, kterým by měla ponechat stávající privilegia jako rychlé pruhy nebo možnost nabírat zákazníky na znamení a navíc významně ulevit v procesu získání potřebných oprávnění – mám na mysli hlavně místopis, obsluhu taxametru, ale i daňové aspekty –, bych uvítal existenci druhé úrovně na bázi platforem jako Uber nebo Taxify, do které by byl vstup podmíněn živností volnou a stanovením minimálních požadavků na to, jak budou platformy fungovat.“ |
Ondřej Krátký (Liftago): „Rozhodně by neměla chybět odpovědnost platforem či zprostředkovatelů. To srovná podmínky na trhu a umožní efektivní a odpovědnou modernizaci. Modernizace v oblasti cenotvorby, taxametrů a požadavků na dopravce už bude jen prostředkem, jak snížit dopravcům náklady a zajistit větší dostupnost a kvalitu služeb zákazníkům. Nicméně je potřeba říci, že už dnes zákon aplikacím nebrání.” |
Robert Faltýnek (Modrý anděl): „Nová legislativa by měla primárně zajistit jasnou odpovědnost daného úřadu za to, jak fungují přepravní služby, a také by mu měla poskytnout nástroj pro vymáhání zákona. Nerovné podmínky na trhu a špatné renomé taxislužby tu nejsou kvůli nastavení pravidel, ale kvůli tomu, že se tato pravidla nedodržují, a to dlouhodobě, protože úřady zákon nevymáhají a umožňují, aby řidiči, kteří nejezdí pro žádný dispečink a zodpovídají se pouze státu, dělali taxi ostudu. Vozit lidi stovky hodin měsíčně po Praze by však neměl každý, to by bylo nebezpečné. Vyžadovat zkoušku z místopisu je potřeba.” |
Roman Sysel (Taxify): „Jako ideální bychom popsali tuto legislativní regulaci: • cenu je možné určit také přes aplikaci; • není potřeba označení jako vozidlo taxi (svítilna); • auto nemusí být označeno ani jinak, např. nálepkou; • odvoz privátním řidičem si lze objednat pouze přes aplikaci, nejde ho zastavit na ulici; • ani taxikáři by neměli mít možnost využívat vyhrazených silničních pruhů; • zkouška z místopisu není potřebná. Aplikace, které dokážou využívat aktuální data z provozu, najdou rychlejší trasu než řidič, který zná dané místo.” |
Ministerstvo dopravy v minulosti naznačilo, že by nemuselo trvat na povinnosti používat taxametr. Na druhé straně taxikáři v Praze opakovaně demonstrovali za přísnější postup úřadů vůči Uberu a Taxify.
S protesty taxikářů po Soudní dvůr Evropské unie však již loni v prosinci rozhodl, že Uber poskytuje přepravní služby, a členské státy ho tedy mohou regulovat jako tradiční taxislužbu, kterou si země regulují samy. Uber argumentuje, že je technologická společnost. Pro ty v EU platí volný pohyb služeb.
Čtěte rozhovor s Romanem Syslem: |
---|
Taxikáři by měli mít právo vypnout taxametr a jet přes aplikaci |
Uberu a digitální ekonomiky se v minulosti opakovaně zastala Evropská komise (EK). V dubnu 2014 místopředsedkyně Neelie Kroesová kritizovala rozhodnutí bruselského soudu zakázat službu UberX. Ve svém stanovisku pak komise vyzvala členské státy, aby zvážily zmírnění restrikcí včetně požadavků na licencování.