Článek
Prvních 30 podkladů odeslalo ŘSD v úterý na ministerstvo dopravy. To nyní musí vyzvat provozovatele billboardů k jejich odstranění, uvedl Rýdl.
Nejvíce poutačů napočítali silničáři na dálnici D1, celkem 478. Dalších 151 poutačů pak silničáři napočítali na dálnici D5. Více než 100 jich pak bylo na dálnicích D2, D8 a D11.
Vytvoření evidence poutačů je prvním krokem k jejich zbourání. Úřady je na své náklady zlikvidují a peníze budou vymáhat po majitelích billboardů, případně po majitelích pozemků, na nichž stály. Náklady na odstranění jednoho billboardu se podle typu konstrukce pohybují od jednotek tisíc až po desítky tisíc korun. Celkové náklady tak budou řádově v desítkách miliónů korun.
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) dříve uvedl, že před jejich odstraněním budou úřady billboardy zakrývat. S tím počítal zhruba od půlky září. Odstraňování začne nejdříve začátkem října. [celá zpráva]
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích z roku 2012, která majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Někteří provozovatelé poutače začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon. Podle Ťoka ale billboardy musí pryč, ať je na nich cokoli.
Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy jde o věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je zároveň nejvíc reklamních ploch.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.