Článek
„Jsme výrobcem, který opravuje motorová vozidla s elektrickým pohonem, proto bylo logické zaměřit se i na elektrobusy. I proto, že náš vlastník, Dopravní podnik Ostrava, provozuje jako jediný v republice čtyři elektrobusy,“ uvedl předseda představenstva Ekovy Radoslav Hanzelka s tím, že výrobou nového typu autobusy zúročila firma své dosavadní zkušenosti.
Firma dosud vyráběla tramvaje a trolejbusy, obvykle ve spolupráci s dalšími společnostmi.
Vývoj Electronu trval podle Hanzelky rekordně krátkou dobu, Ekova se pro něj rozhodla až počátkem letošního roku. „Je to první výrobek, který je zcela náš, od karoserie, přes designové řešení i výběr dodavatelů,“ sdělil předseda představenstva při středečním představení autobusu s elektrickým pohonem před ostravskou radnicí.
Dodal, že během 10 dnů bude vůz připraven na homologační zkoušky, ty se uskuteční do konce roku.
Doma zatím jezdit nebudou
„Předpokládáme, že první vozy budou jezdit od února příštího roku, bohužel to nebude v České republice, ale v zahraničí,“ prozradil s tím, že o elektrobusy z Ostravy je zájem v Německu a severských státech. „V současné době máme rozpracováno 17 kusů různého provedení, předpokládám, že tento počet bude dál stoupat.“
Základní technické údaje elektrického autobusu Electron 12 | |
---|---|
Délka | 11 980 mm |
Šířka | 2 550 mm |
Výška | 3 270 mm |
Hmotnost | 18 000 kg |
Celková kapacita | 90 osob |
Stojící | 60 – 62 osob |
Počet sedadel | 28 – 30 |
V Ekově předpokládali, že příští rok vyrobí 20 elektrobusů. Už dnes ale ví, že jich bude minimálně dvojnásobek.
Prototyp Electron 12 pojme 90 cestujících, přičemž 28 jich může sedět. Cena autobusu začíná kolem 11 miliónů korun, její výše však závisí na požadavcích zákazníka. „Myslíme si, že jsme vyvinuli výrobek technicky naprosto konkurenceschopný a troufám si říct, že v mnoha parametrech i předčí naši konkurenci,“ míní Hanzelka. Firma už elektrobus předvedla na největším evropském veletrhu autobusů a elektrobusů v belgickém Kortrijku.
Dobije se i na konečné
„Jsme připraveni nabízet toto vozidlo s různými variantami způsobu nabíjení, od klasického kabelu až průběžné nabíjení v koncových zastávkách, kde by byl připojen na nabíječku po dobu 10 až 15 minut a mohl by tak jezdit celodenně,“ popsal předseda představenstva. Podobný způsob nabíjení mají i elektrobusy od společnosti SOR Lichavy, které nyní testuje Praha. [celá zpráva]
Upozornil, že zatímco elektrické autobusy, které už po moravskoslezské metropoli jezdí, je Electron plně bezemisní. „Stávající elektrobusy mají ještě naftové topení, takže nejsou plně bezemisní, kdežto toto provedení je plně elektrické co se týče topení i klimatizace. Tu může využívat řidič i cestující,“ poukázal.
Ekova Electric je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava. Zabývá se opravami a výrobou tramvají i trolejbusů a zaměstnává 250 lidí.