Článek
„Toto jedenáctimetrové vozidlo je oproti dříve testovaným elektrobusům větší a má specifický systém nabíjení pomocí dvoupólové takzvané trolejbusové troleje. Jedná se vůbec o první vozidlo v České republice, které bylo postaveno v tomto systému,“ uvedl zástupce vedoucího jednotky Provoz Autobusy Jan Barchánek.
Elektrobus bude fungovat ve dvou režimech. Aby měl potřebný dojezd, budou se jeho baterie nabíjet nejen v noci, ale i během denních přestávek pomocí pantografového sběrače na střeše vozu.
Dojezd až 260 km
Dopravní podnik teď ve spolupráci se společností SOR Libchavy a Cegelec testuje dobíjecí infrastrukturu a pak odstartuje zkušební provoz bez cestujících. Ten je naplánovaný na druhou polovinu července.
„Tento systém dobíjení umožní dojezd elektrobusu až 260 i víc kilometrů. Předpokládáme, že bude schopen celodenního provozu podobně jako naftové autobusy, takže zhruba nějakých 18 hodin provozu. Další fází testování bude během července a srpna zkušební provoz bez cestujících,” doplnil Barchánek.
Kapacita třídvéřového vozu je 93 cestujících, z toho 29 míst je k sezení.
S elektrobusem se cestující setkají na linkách, které končí svoji trasu v obratišti Želivského. Ověřovací provoz potrvá pravděpodobně jeden rok. Cestující se s ním poprvé svezou zřejmě už letos v září.
Vysoká poruchovost elektrobusů
ČTK připomněla, že DPP testoval dva elektrobus naposledy v roce 2014, jeden z nich ale ujel na jedno nabití krátkou vzdálenost, druhý byl poruchový. Dva elektrobusy dopravce zkoušel také v roce 2010 na lince číslo 292. Kvůli poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu.
V současnosti jezdí v České republice jen několik elektrobusů. Převážně v rámci různých testovacích projektů. Typu SOR EBN 11 existují celkem tři kusy. Každý z nich je vybaven jiným systémem nabíjení, nicméně ten právě testovaný typ je unikátní.