Článek
„Skupina odborářů z Mladé Boleslavi a dva kolegové ze svařovny, kteří umějí velmi dobře maďarsky, vyjeli na návštěvu kolegů odborářů do Audi Györ. Důvodem bylo získat více relevantních informací na místě a analyzovat průběh stávky, která vedla k navýšení mezd a které odbory vyjádřily ve všech směrech plnou solidaritu,“ uvedly odbory na svém webu.
Návštěva proběhla minulý týden. Stávka v maďarské továrně Audi Györ byla plánovaná na nepřetržitých 168 hodin (7 dní), nakonec byla jen o málo kratší. Po 156 hodinách byla uzavřena kolektivní smlouva s navýšením o 18 procent. Maďaři argumentovali, že berou méně než zaměstnanci koncernu Volkswagenu v jiných zemích regionu, jako Češi či Slováci.
Propastné rozdíly
„Průběh tamní stávky i výsledek vyjednávání natolik překvapil vedení koncernu Volkswagen, že podobný výsledek na jiných lokalitách jen těžko dopustí. To může být jistou překážkou vyjednávání u nás,“ připustil šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík.
„Pokud najdeme dobrou kompromisní dohodu, dojde k příměří. Odbory mají v záloze možnost blokovat pracovní dobu. Pokud dojde k agresivním rozdílům, bude dle zákonů ČR připravena eskalace, mítinky, stávka,“ řekl Novinkám Povšík.
O kolik přesně nyní navýšení požadují, neprozradil. Škoda podle odborářů nyní nabídla rozdílný růst v různých tarifních třídách, odbory hodlají jednat o pevné částce. Návrh firmy se od představy odborářů liší také v prémiích, příplatcích a osobním ohodnocení. V některých bodech jsou prý „propastné rozdíly“.
Značky patřící do koncernu VW Group |
---|
Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Porsche, Lamborghini, MAN, Scania, SEAT, Škoda Auto, Cupra a Ducati. |
Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela loni v dubnu. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy. Průměrná mzda ve Škodě Auto je přitom výrazně nad republikovým průměrem, dělníci si přijdou v průměru na víc než 40 tisíc korun hrubého měsíčně.
Podle ekonomického deníku Financial Times je na dopadech stávky patrná závislost německého automobilového průmyslu na středoevropské pracovní síle. Podle analýzy listu začínají drazí středoevropané dělat vrásky automobilkám. Tato závislost je však oboustranná. Zahraniční automobilky se například na výkonu maďarského průmyslu podílejí téměř ze třetiny.