Článek
Zaměstnanci továrny, kde pracuje 13 tisíc lidí, dosáhli jednoho z největších navýšení mezd v dějinách maďarského odborového hnutí, podotkl deník.
Továrna v Györu je přitom jedním z největších evropských producentů motorů, jichž denně vychrlí na devět tisíc. Automobilka je na této produkci natolik závislá, že musela dokonce na dva dny přerušit výrobu ve své továrně v německém Ingolstadtu. I to ukazuje, že dosud nevyčíslené náklady stávky nebudou malé.
Podle Financial Times je na dopadech stávky patrná závislost německého automobilového průmyslu na středoevropské pracovní síle. Tato závislost je však oboustranná. Zahraniční automobilky se na výkonu maďarského průmyslu podílí téměř ze třetiny.
Samotná továrna Audi v Györu tvoří devět procent maďarského exportu a je zodpovědná za zhruba 1,4 procenta maďarského hrubého domácího produktu (HDP).
„Skutečnost, že odboráři byli se svými požadavky úspěšní a dosáhli téměř všeho, co chtěli, ukazuje, nakolik jsou německé automobilky zranitelné, pokud jde o jejich dodavatelské řetězce ve střední a východní Evropě,“ řekl Financial Times Milan Nič z Německé společnosti pro zahraniční politiku.
Vedle nutnosti překonat závislost na dieselových motorech je tak zdražování středoevropské pracovní síly další velkou překážkou, s níž se německé automobilky musí v nejbližších letech vypořádat, uzavírá Financial Times.