Článek
Jak testy na lidech, tak testy na opicích byly financovány z prostředků automobilek Volkswagen, BMW a Daimler. Ty z tohoto důvodu založily Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), pod jehož hlavičkou experimenty probíhaly.
Automobilka Daimler propustila zaměstnance, který ji zastupoval v představenstvu EUGT, informoval list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Volkswagen se zbavil svého hlavního lobbisty Thomase Stega. Obě automobilky uvedly, že něco podobného se v budoucnu nesmí opakovat. Šéf Volkswagenu Matthias Müller v dopisu zaměstnancům testy důrazně odsoudil. [celá zpráva]
Test na opicích v americkém městě Albuquerque v roce 2014 měl prokázat, že zplodiny dieselových motorů nejsou zdaleka tak zdraví škodlivé, jak se předpokládá. Výsledek měl přesvědčit veřejnost, že si má koupit dieselový vůz. Jak k těmto výsledkům automobilky dospěly, už podle ZDF příliš šířit nechtěly. Tušily, že testy na opicích budou pro veřejnost nepřijatelné.
Zvířatům pouštěli kreslené seriály
Testy spočívaly v tom, že deset makaků muselo čtyři hodiny vdechovat zplodiny, které vycházely z výfuku vozů Volkswagen Beetle z roku 2013 a Fordu Pickup z roku 1997. Vědci zvířatům pouštěli kreslené seriály, aby zůstala klidná.
Poté opicím nosem zavedli endoskop do plic, aby je vyšetřili. Ukázalo se, že emise z novějšího modelu byly pro zvířata výrazně škodlivější, uvedl Frankfurter Allgemeine Zeitung. Přitom vůz používal software pro manipulaci měření emisí uhlíkových plynů, takže vypouštěl mnohem méně škodlivých emisí než za jízdy.
Testů výfukových plynů existuje dostatek
Podle informací deníku Bild z e-mailové komunikace zástupců automobilek vyplývá, že se jim výsledky testů nelíbily a vědci ještě museli závěry upravovat. Proto závěrečná zpráva vyšla teprve v červnu 2016.
V Německu by testy na opicích neprošly
„Zplodiny z naftového auta nejsou zrovna zdravotně nezávadné. To je všem jasné a bylo to prokázáno již v mnoha předchozích testech,“ připomněla veřejnoprávní stanice ZDF.
Testy na zvířatech jsou v Německu povoleny jen ve výjimečných případech, například pokud je třeba zjistit, jak přesně účinkuje nový lék. Takové testování podléhá velmi přísným pravidlům a většinou probíhá v režii univerzit. „Zvířata často trpí a hodně jich i zemře. V zákoně stojí, že zvířata nesmí trpět bez rozumného důvodu,“ uvedla ZDF.
Nejdůležitější podmínkou je, že testy musí být nezbytně nutné. Experimenty na opicích neměly potenciál přinést jakékoli nové vědecké poznatky a jejich parametry byly nastaveny tak, aby potvrdily nižší škodlivost emisí.
Panuje proto shoda, že v Německu by podobné testy nikdo nepovolil. „Testů výfukových plynů existuje dostatek,“ konstatovala ZDF. V USA nejsou zákony v této oblasti striktní, a proto se automobilky rozhodly testy provést v této zemi.
Testy na lidech byly zcela zbytečné
Při experimentu na univerzitě v Cáchách vědci testovali účinky konkrétního plynu na 25 lidí. Podle odborníků byl test zbytečný a nepřinesl žádné nové poznatky. Navíc byli lidé vystaveni působení mnohem menšího množství plynu, než kolik ho motory skutečně vypouštějí do ovzduší. „To také znamená, že lidé museli bezdůvodně vdechovat plyn, který je zdravotně závadný,“ dodala ZDF.
Testy na lidech v Německu podléhají ještě striktnějším pravidlům, než je tomu u testů na zvířatech. Každou studii musí zvlášť posoudit a odsouhlasit odborníci z etické komise. „Ani lidé nesmějí zbytečně trpět,“ shrnula ZDF.
Na lidech se testují například léky před uvedením na trh. Aby bylo nebezpečí pro lidi co nejmenší, předchází těmto testům ještě testování na zvířatech.
Pohoršení, které vyvolaly zprávy o testování emisí na lidech a na zvířatech, jsou dalším velkým skandálem v poměrně krátké době. V září 2015 vypukla emisní aféra, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern Volkswagen, že jeho dieselové motory obcházejí měření emisí. [celá zpráva] Z podobných praktik jsou podezřelé i další automobilky.