Hlavní obsah

Konkurence na železnici přinese kvalitnější a levnější služby, vyplývá z ankety

Novinky, bož

Největší výhoda konkurence na železnici je zkvalitnění služeb dopravců, očekávat lze od probíhající liberalizace železničních služeb i snížení cen. Vyplývá to z odpovědí expertů a dalších aktérů v anketě Liberálního institutu, jejíž výsledky mají Novinky k dispozici.

Foto: Martin Havelka, Novinky

Anketa k liberalizaci železnice

Článek

Na konci listopadu bylo rozhodnuto, že vlakové spojení mezi Brnem a Bohumínem bude v příštích osmi letech zajišťovat společnost RegioJet. Na trasách Praha–Tanvald, Kolín–Nový Bor, Praha–Rakovník a Praha–Příbram–České Budějovice pak na tři roky uspěla společnost Arriva. [celá zpráva]

„Konkurence na železnici dodnes výrazně pomáhala navyšovat kvalitu služeb pro cestující. Když totiž dopravci čelí tlaku konkurence, tak nezahálejí a snaží se více. To se ukazuje i v naší anketě,“ sdělila Novinkám Lenka Andrýsová z Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy Liberálního institutu.

Kvalitnější a levnější služby

Kvalitnější služby si od liberalizace českých železnic slibuje 75 procent respondentů, zlevnění služeb dopravců očekává 53,6 procenta aktérů. Polovina dotazovaných navíc předpokládá, že liberalizace přinese i zkvalitnění služeb Českých drah.

Přes 39 procent účastníků ankety se pak vyslovilo, že v důsledku liberalizace dojde ke snížení obratu ČD, k úsporám veřejných rozpočtů a ke zvýšení využité osobní železniční přepravy.

Obavy ze složitějšího nakupování jízdenek

Pokud jde o možné negativní dopady, celkem 28,6 procenta respondentů očekává složitější nakupování jízdenek a 25 procent se obává přetížení tratí.

Pokud jde o slabý článek, který bude liberalizaci nejvíce brzdit, rovnocenná část respondentů (po 28,6 procenta) jej vidí v odborech nebo společnosti České dráhy. Dalších 17,9 procenta vidí nejproblematičtější článek v ministerstvu dopravy a 14,3 procenta v krajích. Zbylých 10,7 procenta respondentů nevidí „brzdu“ v žádné ze jmenovaných institucí.

Odpovídali odborníci a politici

53,6 procenta si nemyslí, že se liberalizace železniční dopravy v České republice vyvíjí správným směrem. „Výstupy ankety ukázaly, že aktuální systém, kdy některé spoje objednávají kraje a některé stát, 67,9 procenta respondentů vyhovuje,“ dodala Andrýsová.

Podle 64,3 procenta respondentů by se osobní přeprava měla soutěžit na všech železničních trasách. Pouze necelá polovina respondentů (46,4 procenta) se domnívá, že České dráhy jsou rovnocenným konkurentem ostatním dopravcům.

Anketa probíhala od 25. října do 19. listopadu a odpovědělo na ni 28 odborníků, politiků a dalších aktérů.

Související články

Výběr článků

Načítám