Článek
Na konci listopadu bylo rozhodnuto, že vlakové spojení mezi Brnem a Bohumínem bude v příštích osmi letech zajišťovat společnost RegioJet. Na trasách Praha–Tanvald, Kolín–Nový Bor, Praha–Rakovník a Praha–Příbram–České Budějovice pak na tři roky uspěla společnost Arriva. [celá zpráva]
„Konkurence na železnici dodnes výrazně pomáhala navyšovat kvalitu služeb pro cestující. Když totiž dopravci čelí tlaku konkurence, tak nezahálejí a snaží se více. To se ukazuje i v naší anketě,“ sdělila Novinkám Lenka Andrýsová z Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy Liberálního institutu.
Kvalitnější a levnější služby
Kvalitnější služby si od liberalizace českých železnic slibuje 75 procent respondentů, zlevnění služeb dopravců očekává 53,6 procenta aktérů. Polovina dotazovaných navíc předpokládá, že liberalizace přinese i zkvalitnění služeb Českých drah.
Přes 39 procent účastníků ankety se pak vyslovilo, že v důsledku liberalizace dojde ke snížení obratu ČD, k úsporám veřejných rozpočtů a ke zvýšení využité osobní železniční přepravy.
Obavy ze složitějšího nakupování jízdenek
Pokud jde o možné negativní dopady, celkem 28,6 procenta respondentů očekává složitější nakupování jízdenek a 25 procent se obává přetížení tratí.
Pokud jde o slabý článek, který bude liberalizaci nejvíce brzdit, rovnocenná část respondentů (po 28,6 procenta) jej vidí v odborech nebo společnosti České dráhy. Dalších 17,9 procenta vidí nejproblematičtější článek v ministerstvu dopravy a 14,3 procenta v krajích. Zbylých 10,7 procenta respondentů nevidí „brzdu“ v žádné ze jmenovaných institucí.
Odpovídali odborníci a politici
53,6 procenta si nemyslí, že se liberalizace železniční dopravy v České republice vyvíjí správným směrem. „Výstupy ankety ukázaly, že aktuální systém, kdy některé spoje objednávají kraje a některé stát, 67,9 procenta respondentů vyhovuje,“ dodala Andrýsová.
Podle 64,3 procenta respondentů by se osobní přeprava měla soutěžit na všech železničních trasách. Pouze necelá polovina respondentů (46,4 procenta) se domnívá, že České dráhy jsou rovnocenným konkurentem ostatním dopravcům.
Anketa probíhala od 25. října do 19. listopadu a odpovědělo na ni 28 odborníků, politiků a dalších aktérů.