Článek
„O dopravu na lince R8 Brno–Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,” řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Nabídka vítězného RegioJetu je tak o milion korun ročně vyšší než u Leo Expressu. RegioJet bude za dopravu inkasovat celkem 2,01 miliardy korun.
Konkurenční tlak snížil podle ministerstva původní nabídku z letošního jara o 50 milionů korun ročně. Stávající dopravce České dráhy neuspěl s nabídkou na osmileté provozování linky v celkové výši 2,22 miliardy korun.
Stát ušetří desítky milionů
Na dalších čtyřech rychlíkových linkách, které ministerstvo přidělovalo v rámci jednoho balíku, pak uspěla společnost Arriva, která bude od prosince 2019 následující tři roky jezdit na linkách Praha–Tanvald, Kolín–Nový Bor, Praha–Rakovník a Praha–Příbram–České Budějovice. Arriva dostane za provoz vlaků celkem 731 milionů korun, což je o 200 milionů korun méně, než požadovaly České dráhy. Ostatní dopravci se o tyto linky neucházeli.
Podle ministra dopravy České dráhy loni vykázaly za provoz těchto linek ztrátu 299 milionů korun. Díky vítězné nabídce Arrivy by tak měl stát ušetřit asi 55 milionů korun ročně.
České dráhy uspěly již dříve
Už ve čtvrtek ministerstvo rozhodlo o dopravci na dalších dvou dálkových linkách, které si objednává stát v rámci zajištění veřejné služby. Na tratích Praha–Luhačovice a Praha–Žilina uspěly České dráhy, které za devítiletý provoz obou linek dostanou celkem 3,85 miliardy korun. Stát na nich tak oproti současnému provozu ušetří 153 milionů korun ročně. O linky se neúspěšně ucházel také RegioJet. Dráhy dříve uspěly také na trase mezi Pardubicemi a Libercem, kterou budou provozovat za cenu 97,95 koruny za kilometr, což je o téměř 30 korun na kilometr méně než dosud.
Ministerstvo se rozhodlo vybírat provozovatele objednávaných linek formou přímého přidělení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případné alternativní návrhy jiných dopravců. Pokud nedostane ministerstvo jiné nabídky, pak bude jednat o přímém zadání pouze s ČD.
Vedle dálkových linek, které objednává stát, vedou železniční dopravci jednání o regionálních linkách s kraji. Stávající smlouvy krajů se státním dopravcem vyprší v příštím roce.