Hlavní obsah

Komise vyloučila dvě nabídky na mýtného manažera, vítěz je skoro jistý

Výběrová komise vyloučila dvě nabídky z tendru na mýtného projektového manažera. Šlo o společnosti Cetag a KPMG a důvodem bylo zasahování firem do předložené smlouvy. Řekl to ve středu ministr dopravy Antonín Prachař.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

V tendru na poradce pro budoucí soutěž na provozovatele mýta tak zřejmě zvítězí společnost Arthur D. Little, kterou výběrová komise ministrovi doporučila.

Česká pobočka mezinárodní konzultantské firmy podala nejnižší nabídku celkem za 23 miliónů korun. Poté, co komise nyní vyřadila druhou nejlacinější nabídku od KPMG, je její pozice podle odborníků prakticky neotřesitelná.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Další a v pořadí třetí nejnižší nabídka od PricewaterhouseCoopers a MT Legal je už více než dvakrát dražší. Cena představuje nejdůležitější hodnoticí kritérium a má váhu 60 bodů ze sta.

Hrozí odvolání a průtahy

Právě nízká cena by ale mohla být problém, který ještě může soutěž na poradce zkomplikovat. Dá se totiž očekávat, že se neúspěšní uchazeči proti výsledku výběrového řízení odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Mohou například namítat, že cena vítězné společnosti je pod náklady.

Antimonopolní úřad už jednu stížnost na zadání soutěže řeší. Šlo o rozpor v uznávání referencí, které ministerstvo po zájemcích požadovalo. Úřad nejprve uvedl, že nebude akceptovat reference na předchozí zakázky poskytované subdodavateli. Pár dní před vypršením termínu pro odevzdání závazných nabídek ale uvedl, že reference od subdodavatelů uzná.

O zpoplatnění silnic rozhodnou politici

Projektový manažer má podle ministra Prachaře především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz elektronického mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není, uvedl začátkem října Prachař.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů. Ani současnému vedení ministerstva se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo. V únoru ministr Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků, i po této úpravě ale měl být projektový manažer známý na přelomu srpna a září.

Průtahy v tendru by mohly nahrát současnému dodavateli. S tím by zřejmě musel stát dohodnout prodloužení kontraktu v případě, že se nepodaří najít včas provozovatele v řádném výběrovém řízení.

Chce oddělit servis „krabiček”

Ministr Prachař ale minulý týden naznačil jiné řešení - rozdělit mýtný systém na dvě části. O servis palubních jednotek by se tak mohly konkurenční firmy ucházet už za rok. [celá zpráva]

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni se vybralo 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám