Hlavní obsah

Praha využije Vltavu, do centra pojedou lodě

Praha
Aktualizováno

Během stávky bude v Praze jezdit část MHD a doplní ji i lodě. Ty by měly kyvadlově propojit jih města s centrem. Měly by také jezdit některé linky tramvají a autobusů.

Foto: Profimedia.cz

Článek

„Máme stovky lidí jako zálohu. A to, že stávka nebude blokační, usnadní situaci,“ řekl Právu generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.

Lodní dopravu zajistí Pražská paroplavební společnost (PPS) mezi Modřany, Žlutými lázněmi a centrem města od 5:00 do 20:00. Ve špičce pojede až sedm lodí.

Z Modřan k Palackého náměstí

Linka bude začínat u nádraží Modřany, stavět bude u Barrandovského mostu na úrovni tramvajové zastávky Přístaviště, u Žlutých lázní a konec bude u Palackého náměstí.

Dopoledne, kdy je provoz největší, budeme jezdit každou půlhodinu. Zhruba od 12 hodin pak po hodině až do večera. Přeprava bude k dispozici pro všechny zdarma," uvedl šéf PPS Dušan Sahula.

Některé tramvajové spoje budou jezdit v závislosti na počtu řidičů, zejména ale v době dopravní špičky. V provozu budou i autobusy. Magistrát ale po jednání krizového štábu uvedl, že spoustu věcí hodlá magistrát řešit až aktuálně v době stávky. Jasnější obrysy totiž podle něj bude mít až po ránu.

Například stále není jasno, zda vyjedou alespoň některé soupravy metra z dep. Dopravní podnik to bude vědět až ráno. usiluje alespoň o víkendový provoz metra, neví ale, zda bude k dispozici dostatek řidičů. Vlaky zůstanou po půlnoci zaparkované, ale připravené k provozu.

Ministerstvo dopravy radí, jak se chovat v koloně
Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti, nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem.
Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi.
Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času.
Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému.
Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se proplétají stojící kolonou.
Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče.
Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou. Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Výběr článků

Načítám