Hlavní obsah

Knížák, Bátora a Hájek se opřeli do Halíka za kritiku Klause

Právo, luk

Příkré odsudky za „křižácké tažení“ či posměšné označení jako „ateista krytý kněžskou sutanou“ si vysloužil katolický kněz Tomáš Halík za svou kritiku na adresu prezidenta Václava Klause.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Prezident Václav Klaus s Milanem Knížákem

Článek

Příznivce hlavy státu nadzvedla Halíkova slova, kdy varoval biskupy před podléhání Hradu. [celá zpráva]

Klausův projev na středeční svatováclavské pouti ve Staré Boleslavi naopak ocenila konzervativní iniciativa D.O.S.T. v čele s předsedou Ladislavem Bátorou.

Zástupce šéfky kanceláře ministra školství Ladislav Bátora a další představitelé D.O.S.T. tvrdí, že Klaus „nenabízí utopickou multikulturní budoucnost, nesnižuje se k lacinému sociálnímu populismu, v době hospodářské krize tak oblíbenému, nýbrž staví před českou veřejnost obraz budoucnosti založené na kontinuitě státní a národní existence“.

Volání po návratu k vlastenectví a konzervativním hodnotám je podle prohlášení Bátorovy skupiny nosným politickým programem a realistickou státnickou vizí.

Halík je diagnóza, píše vicekancléř

Halíka si vzal na mušku hradní vicekancléř Petr Hájek. „Už delší dobu rozumím tomu, proč se v médiích vedou diskuse o tom, zda kněz Halík není ve skutečnosti ateista, buddhista či něco podobného, pouze krytý kněžskou sutanou. Jako hluboce věřícího katolického laika mě urážejí některé jeho teologické závěry, s nimiž se církev ani v Čechách rozhodně neztotožňuje,“ uvedl Hájek na serveru Parlamentní listy.

„Nejsem si jist, jestli je pan Halík jenom skrytý ateista, ale jistý jsem si tím, že Halík je diagnóza,“ dodal.

Dlouholetý Klausův příznivec, bývalý šéf Národní galerie Milan Knížák v polemice s Halíkem v Právu uvedl, že si kněz sám brousil zuby na prezidentské křeslo. „Považuje (Halík) V. Klause za nepřítele a odmítá na něm nalézt cokoliv pozitivního. Vyhlašuje proti němu křižácké tažení a tím se odsouvá do středověku, prohlubuje propast mezi katolickou církví a zbytkem společnosti a představuje církev jako levicovou politickou stranu.“

Bouřlivou polemiku vyvolala například tato Klausova středeční slova: „Faleš sociálního státu nezaslouženého blahobytu ničí vše tvůrčí a individuální a otupuje talenty, aktivitu a pracovitost, neboť ta se přestává vyplácet. Při setkáních s představiteli církví se často shodujeme v tom, že je tento trend mimořádně nebezpečný a že je nezbytné se mu aktivně postavit.“

Předák Konzervativní platformy Koruny české David Hibsch poznamenal, že prezident „skutečně tne do hadího hnízda. Ano, v současné katolické církvi je mnoho ‚falešných proroků‘, co svými řečmi ‚šimrají v uších‘ lid katolický, nemluvě o všech ostatních.“

Podle Halíka prezident slavnost zneužil

Naopak podle Halíka prezident zneužil náboženskou slavnost. Biskupové by se podle kněze měli bránit oživování rakousko-uherské „jednoty trůnu a oltáře“.

Halík uvedl, že církev se musí rozhodnout, zda bude v duchu austrokatolicismu „okuřovat panovníka, který se jí snaží populisticky vlichotit“, nebo zda bude umět lidem Klausova typu odporovat. Podle Halíka to, jaké Klaus zastává „konzervativní hodnoty“, jasně reprezentují Hájek a prezidentův chráněnec Bátora.

Místopředseda D. O. S. T. Petr Bahník nedávno v reakci na jiný Halíkův komentář v Právu uvedl: „On (Halík) hledá klacek a ‚druhorepublikový fašismus‘ se mu teď na české konzervativce hodí. Asi ho přitom ani nenapadne, že by někdo mohl snadno vznést otázku, zda nemají k modelu korporativního státu ve skutečnosti nejblíž vize takzvané ‚občanské společnosti‘ a k německé Neue Europe projekt superstátu EU.“

Celý komentář Milana Knížáka si přečtěte v sobotním vydání deníku Právo na straně 6.

Výběr článků

Načítám