Článek
Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet," popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamiónů.
Ani dodržení doby odpočinku, ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," uvedl Lukáš.
Podle statistik české policie stál mikrospánek za zhruba devíti stovkami dopravních nehod v loňském roce. Z celkového počtu osob ročně usmrcených při nehodách má na svědomí asi tři procenta.
Za podvod s magnetem hrozí pokuty
Trik s magnetem na tachografu je českým policistům známý. Například na konci dubna objevila hlídka policie podobné zařízení při kontrole nákladního vozidla značky Scania v Zábřehu na Šumpersku. Policistům bylo divné, že tachograf vykazoval již od úterý dobu odpočinku, přestože 42letý řidič s autem prokazatelně jel.
Za takový podvod hrozí řidiči pokuta od 5 000 do 10 000 korun a zákaz řízení na dobu až na rok. Dopravci hrozí sankce ve výši až 100 000 korun.