Článek
Právě mikrospánek mohl být podle silničářů příčinou dnešní havárie českého autobusu v Chorvatsku, při níž zemřelo osm lidí a desítky jich byly zraněny.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
V Chorvatsku havaroval český autobus, zemřelo osm lidí |
OBRAZEM: Tragická nehoda českého autobusu v Chorvatsku |
Všude byla panika a krev, popsal cestující z chorvatského autobusu |
"Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.
Následky bývají tragické
Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat. Problémem bývá i příjezd k místu nehody. Pro záchranáře je to většinou poprvé, kdy se s podobnou situací setkávají, a mají z toho doživotní trauma.
Zdravotníci také musí zajistit dostatečné množství sanitek, které zraněné odvážejí do nemocnice. Operativně se navíc musí rozhodovat, koho odvezou dříve a koho později. "Kterým se stalo nejméně, většinou nejvíc křičí. Lidé obtížně chápou, že se nejprve odvážejí cestující s těžším zraněním," uvedl Schwarz.
Ještě horší situace je podle něj na dálnici, kde se zastaví doprava. Záchranáři se musí postarat o desítky lidí, hlavně o nemocné, ale i o zvířata, která lidé vozí s sebou. Rozvážet se jim musí hlavně voda. Zásobování řidičů uvízlých v koloně bylo obtížné i během odstraňování dnešní nehody v Chorvatsku, kde kolona v silném předprázdninovém provozu dosáhla 18 kilometrů. Podle informací z Chorvatska, vykoupil tamní regionální úřad balenou vodu v širokém okolí, aby měli dobrovolníci Červeného kříže co rozdávat posádkám aut.
Při záchraně nejde o jména
Těžko se také podle Schwarze daří za takové situace informovat příbuzné. Záchranáři se nejprve zajímají o zranění cestujících, a až v poslední řadě o to, jak se jmenují.
S návratem pacientů do vlasti naopak podle Schwarze není třeba spěchat. "Důvěřoval bych zdravotnictví té země. Prvotní chirurgické úkony zvládne každý chirurg na celém světě," uvedl. "Snad je dobře, že se to stalo na začátku sezóny. Nyní budou cestovní kanceláře dbát více na to, komu svěřují cestující," uzavřel ředitel záchranky.