Hlavní obsah

Je ta cestovní kancelář pojištěná – a co to znamená?

Novinky, Ing. Eva Mráčková, Asociace cestovních kanceláří ČR

Pojištění cestovních kanceláří chrání klienty před následky úpadku. Poradíme, jak poznat, že pojištění platí – a co je chráněno.

archiv ACK

Článek

 Co je to pojištění cestovní kanceláře

Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost mít uzavřeno pojištění pro případ svého úpadku; bez platného pojištění nesmějí kancelář provozovat. Doklad o pojištění – certifikát – jsou povinny na vyžádání zájemci ukázat. Doklad o pojištění spolu s důležitými údaji (kam se obrátit) obdrží klient spolu se smlouvou o zájezdu.

Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost mít uzavřeno pojištění pro případ svého úpadku; bez platného pojištění nesmějí kancelář provozovat. Doklad o pojištění – certifikát – jsou povinny na vyžádání zájemci ukázat. Doklad o pojištění spolu s důležitými údaji (kam se obrátit) obdrží klient spolu se smlouvou o zájezdu.

Pojistné smlouvy se obvykle uzavírají s ročním pojistným obdobím, po jehož uplynutí musí cestovní kancelář buď pojištění prodloužit na další období nebo musí uzavřít pojištění nové, třeba s jinou pojišťovnou. Blízký konec platnosti certifikátu proto nemusí být na závadu. Cestovní kanceláře většinou dávají pojistné certifikáty na své webové stránky, ale není to povinnost.

 Co pojištění kryje

Díky pojištění vzniká zákazníkovi cestovní kanceláře právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku zjednodušeně řečeno nedokončí zájezd nebo ho vůbec neuskuteční. V případě, když k pojistné události dojde v průběhu zájezdu, když je zákazník v cizině, postará se pojišťovna, resp. asistenční služba o to, aby zákazníkovi byly zabezpečeny potřebné služby a návrat domů. Pokud zájezd ještě ani nezačal, řeší pojišťovna refundaci toho, co zákazník cestovní kanceláři za zájezd zaplatil. Pojistná ochrana se však týká pouze zájezdu (viz dále).

Foto: archiv ACK

Kypr

Jak si pojištění ověřit

Nejprve byste měli zjistit, u které pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Tento typ pojištění totiž provozuje několik pojišťoven. Ať už najdete certifikát o pojištění cestovní kanceláře na jejích webech, nebo vám jej ukážou v provozovně, doporučujeme ověřit si jeho platnost na webových stránkách příslušné pojišťovny (webové adresy pojišťoven najdete zde).

Nejprve byste měli zjistit, u které pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Tento typ pojištění totiž provozuje několik pojišťoven. Ať už najdete certifikát o pojištění cestovní kanceláře na jejích webech, nebo vám jej ukážou v provozovně, doporučujeme ověřit si jeho platnost na webových stránkách příslušné pojišťovny (webové adresy pojišťoven najdete zde).

Pokud tam „vaši“ cestovní kancelář najdete, můžete zájezd v klidu zakoupit. Pokud ne, ptejte se cestovní kanceláře, jestli náhodou nedošlo ke změně pojistky a nemáte hledat u jiné pojišťovny – a pokud vás věrohodně nepřesvědčí, raději si vyberte jinou cestovní kancelář.

Co když kupuji zájezd s předstihem

Pojistná ochrana ze zákona platí pro všechny smlouvy o zájezdu, uzavřené v době platnosti pojistné smlouvy. Pokud tedy vidíte na certifikátu, že platnost končí např. 30. dubna a vy chcete koupit zájezd na říjen ještě za březnové poněkud výhodnější ceny, nemusíte se ničeho obávat – pojistka se na vaši smlouvu o zájezdu vztahuje, a to i kdyby se měl realizovat až napřesrok.

Pojistná ochrana ze zákona platí pro všechny smlouvy o zájezdu, uzavřené v době platnosti pojistné smlouvy. Pokud tedy vidíte na certifikátu, že platnost končí např. 30. dubna a vy chcete koupit zájezd na říjen ještě za březnové poněkud výhodnější ceny, nemusíte se ničeho obávat – pojistka se na vaši smlouvu o zájezdu vztahuje, a to i kdyby se měl realizovat až napřesrok.

Poznámka: pokud platnost certifikátu zveřejněného na webech cestovní kanceláře skončila právě teď, informujte se u cestovní kanceláře, jak je to s novým certifikátem. Třeba ho jen webmaster nestačil vyvěsit. A také si to ověřte u pojišťovny – ta by cestovní kancelář, které ukončila platnost pojištění, ve vlastním zájmu ze svých stránek stáhla.

archiv ACK

Co když kupuji zájezd v cestovní agentuře

Nehledejte pojištění cestovní agentury ani se na ně neptejte, protože to v podstatě neexistuje. Při koupi zájezdu, i když ho kupujete v cestovní agentuře, jste chráněni pojištěním té cestovní kanceláře, která zájezd organizuje.

Nehledejte pojištění cestovní agentury ani se na ně neptejte, protože to v podstatě neexistuje. Při koupi zájezdu, i když ho kupujete v cestovní agentuře, jste chráněni pojištěním té cestovní kanceláře, která zájezd organizuje.

Důležité je, že musí jít o platné uzavření smlouvy o zájezdu s cestovní kanceláří. To znamená, že prodávající agentura (nebo prodávající cestovní kancelář) musí mít plnou moc smlouvy jménem organizující cestovní kanceláře uzavírat. To zplnomocnění si buď můžete nechat ukázat – nebo (častěji) může být seznam zplnomocněných prodejců uveden na webech nebo v katalogu dotyčné cestovní kanceláře.

Pročtěte si pečlivě všeobecné smluvní podmínky, kdy vstupuje smlouva v platnost a jak/kam máte uhradit cenu zájezdu. Pokud byste nepostupovali podle smlouvy a dali peníze nezplnomocněné cestovní agentuře (nebo zprostředkující cestovní kanceláři) a ta zkrachovala, měli byste smůlu. Pokud je prodejce zplnomocněn, za zájezd ručí organizující cestovní kancelář a její pojištění, ať se s prodejcem stane cokoliv.

Foto: archiv ACK

Sicilie

Co je to zájezd

Pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku se vztahuje pouze na zájezdy. Jakékoliv jiné služby, které nesplňují definici zájezdu, pojištěny nejsou, ani když je zakoupíte u pojištěné cestovní kanceláře. V takovém případě vám pojištění dává jenom vodítko, že pojišťovna na základě materiálů předložených cestovní kanceláří usoudila, že míra rizika je pro ni výhodná.

Pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku se vztahuje pouze na zájezdy. Jakékoliv jiné služby, které nesplňují definici zájezdu, pojištěny nejsou, ani když je zakoupíte u pojištěné cestovní kanceláře. V takovém případě vám pojištění dává jenom vodítko, že pojišťovna na základě materiálů předložených cestovní kanceláří usoudila, že míra rizika je pro ni výhodná.

Zájezd je zjednodušeně řečeno kombinace dvou nebo více služeb cestovního ruchu, když trvá víc než 24 hodin – a pokud trvá méně, tak když je v ní obsaženo přenocování. Zájezd nesmí nabízet ani prodávat svým jménem nikdo jiný než cestovní kancelář.

Není pojištění jako pojištění

Při koupi zájezdu se zpravidla setkáte s dvojím pojištěním: pojištěním CK pro případ úpadku a s cestovním pojištěním. Nemá to navzájem nic společného! Pojištění pro případ úpadku uzavírá cestovní kancelář a musí je mít, když prodává zájezdy. Týká se uskutečnění toho zájezdu a vás zajímá jen, zda CK tuto povinnost plní.

Při koupi zájezdu se zpravidla setkáte s dvojím pojištěním: pojištěním CK pro případ úpadku a s cestovním pojištěním. Nemá to navzájem nic společného! Pojištění pro případ úpadku uzavírá cestovní kancelář a musí je mít, když prodává zájezdy. Týká se uskutečnění toho zájezdu a vás zajímá jen, zda CK tuto povinnost plní.

Cestovní pojištění se vztahuje k vaší osobě, resp. vašemu majetku či povinnostem a je na vašem rozhodnutí, zda a v jaké šíři je uzavřete. Některé cestovní kanceláře zahrnují základní cestovní pojištění přímo do zájezdu. Vypadá to jako vnucování, ale má to svou logiku. Při případné nešťastné události, zvláště většího rozsahu, je výhodné, aby delegát cestovní kanceláře ihned věděl, u které pojišťovny jsou klienti pojištěni, jednal se stejnou asistenční službou, případně navštěvoval nemocné ve stejném zdravotnickém zařízení. Kdybyste trvali na svém individuálním pojištění u jiné pojišťovny, nutně by se vám ve zmíněném případě dostalo menší míry pozornosti – ne z trucu, ale protože nikdo nemůže být na více místech najednou. Podrobněji k pojištění v loňském článku.

Výběr článků

Načítám