Článek
Karibik – pláže s pískem tak bílým, až bolí oči, nejlepší potápěčské lokality světa a miliony turistů, kteří sem každý rok vyrážejí. Kuba, Jamajka, pobřeží Mexika - destinace, které zná každý. Cozumel, Sv. Tomáš nebo Sv. Martin – místa, která jsou zatím méně známá, ale o to zajímavější. Právě ty dnes do svých itinerářů zařazují lodní společnosti, které v Karibiku působí. Plavby podobnými loděmi začínají být i pro Čechy cenově dostupné a jsou v oblibě. Vzhledem k "povalovacím" dovoleným u moře jde o zajímavé zpestření. Čtěte dále a dozvíte se, co krásného a zajímavého vás během plavby touto oblastí může čekat.
Nemůže přistát všude
Aby mohl ohromný kolos – zámořské lodě mají velmi často délku přes 300 metrů a výšku panelového domu – někde přistát, musí mít tamější přístav dostatečnou kapacitu. Pokud ji nemá, pak loď zakotví nedaleko břehů a cestující se na pevninu přepraví v menších člunech. V Karibiku se dá plavit také aktuálně největší lodí světa. Psali jsme o ní v tomto dřívějším článku: Největší loď světa Oasis of the Seas brázdí vody Karibiku.
Dvěma ohromnými přístavy jen několik málo let disponuje honduraský ostrov Roatán. Od břehů Hondurasu ho dělí jen zhruba 50 kilometrů a prý jsou tu jedny z nejkrásnějších pláží v Karibiku. Turisty tady občas překvapí, že na místní pláže nedorážejí téměř žádné vlny. Roatán totiž lemuje prstenec Mesoamerického korálového útesu, který ho před vlnobitím chrání.
Karibik – nejlepší lokality pro potápěče na západní polokouli
„Zároveň je to nejdelší korálový útes na západní polokouli,“ doplňuje další informace potápěčský instruktor. Právě potápění je činnost, které se často věnují účastníci karibských plaveb. Vždyť téměř celý Karibik je považovaný za potápěčský ráj a zastávky během plavby jsou velmi často záměrně tam, kde je potápění nejlepší.
Nepříjemnost zvaná mořská nemoc | |
---|---|
Plavbu na lodi může znepříjemnit mořská nemoc – tedy nevolnost způsobená pohupováním lodi. Příčina jejího vzniku není úplně známá, ale předpokládá se, že houpavý pohyb má vliv na aparát ve středním uchu, který se špatně adaptuje na nové pohyby. Výsledkem je nevolnost, závratě a bolení hlavy. Prevencí je rozšíření zorného pole – proto se na lodi při nevolnosti dívejte na horizont. |
Jedním z takových míst je i soukromý ostrůvek Cococay, který spadá pod Bahamy. Potápěči se tady mohou vydat k potopenému vraku letadla, pod vodou je i potopená replika historické lodi. Ti, co ponorům příliš neholdují, tady také nepřijdou zkrátka. Poznávací značkou ostrova je totiž koktejl coco loco z tmavého a světlého rumu, vodky, banánového krému a ananasového a kokosového džusu. Popíjí se tu ve velkém v plážových barech.
Za piráty na ostrov Sv. Martin
Další z tradičních zastávek bývá ostrůvek Sv. Martin. Mimochodem - je to nejmenší území na světě, které je rozdělené mezi dva státy. Ohromné parníky přistávají v přístavu, který spadá pod Nizozemské Antily. Sever ostrova potom patří Francii. „Ve francouzské části si na své přijdou gurmáni, v té Nizozemské zase pařiči,“ shrnuje rozdíly lodní personál.
Svatý Martin patří do souostroví Malé Antily, konkrétně do skupiny Závětrných ostrovů. Jen kousek odsud jsou filmařské lokace, kde vznikal první ze série pirátských filmů s Johhnym Deppem.
Natáčeli se Piráti z Karibiku skutečně v Karibiku? | |
---|---|
Odpověď je ano i ne. První díl této série se z velké části natáčel na ostrově Sv. Vincent, který je součástí karibského souostroví Malé Antily. Natáčení dalších dílů už ale filmaři přesunuli převážně na Havaj a do losangeleských filmových ateliérů. Vyrobit karibský ostrov v nich bylo prý jednodušší, než na něm přímo točit. |
Piráti v oblasti Karibiku dříve skutečně působili (vlastně tu působí i dnes, vyprávět by o tom mohl právě filmový štáb zmíněný výše – ten přišel kvůli novodobým pirátům o část vybavení), jednou z jejich bašt byl ostrov Sv. Tomáš. Není dne, kdy by v místním přístavu nepřistál některý z luxusních parníků. Ročně se v hlavním městě ostrova – Charlotte Amalie – vylodí asi milion a půl turistů. Samotné město má přitom jen necelých dvacet tisíc obyvatel.
Podobně oblíbené jsou v posledních letech i Kajmanské ostrovy. Češi jim zatím ještě moc nepřišli na chuť, ale zbytek světa jejich krásu už několik sezon objevuje. I jejich devízou jsou, podobně jako u všech karibských ostrůvků, krásné pláže a světoznámé potápěčské lokality v okolí.
Každý den nová místa, každý den spousta nových zážitků, navíc odpadá potřeba cokoli balit, nebo kamkoli přejíždět – plavby jsou ideální kombinací poznávací a pobytové dovolené. Turisté si jen občas povzdechnou, že na některých obzvlášť pěkných místech by loď mohla kotvit déle než jen jeden den.
Čtěte dále:
I cesta může být cíl, přečtěte si starší články o oblíbených plavbách a dalších netradičních způsobech dopravy:
- Dovolená pro nejnáročnější: Cesta kolem světa luxusním soukromým letadlem
- Unikátní hotel z ledu nebo polární záře – vyplujte na sever luxusní lodí
- Jak cestují milionáři kolem světa? Přepychovou lodí Queen Elizabeth za 105 dní
- Plavby luxusními loděmi jsou v kurzu
- Největší dopravní letadlo světa pojme přes 800 pasažérů a na palubě má i lázně
- Vydejte se z Benátek za romantikou. Na palubách nejluxusnějších lodí světa
Z dalších článků, které v sekci Exotika nedávno vyšly vybíráme unikátní dubajské stavby, Ekvádor, Ibizu nebo Maltu. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky.
Inzertní sdělení: Plavby po Karibiku
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky plavby po Karibiku:
Oasis of The Seas má 18 palub a vejde se na ni 5400 pasažérů. Na palubě jsou kino, nákupní centrum, minigolf, divadlo, bazény, sportovní hřiště,ledová plocha… Vyplouvá se z Miami a pokračuje 9denní okružní plavbou.
Autor: Lucie Štěrbová & ESO travel
Anketa
Záhada bermudského trojúhelníku
Určitě jste o něm slyšeli – bermudský, neboli Ďáblův trojúhelník je oblast mezi Miami, Portorikem a pobřežím Bermud, která je opředena řadou konspiračních teorií.
Podle těch tady záhadně mizí jak lodě, tak letadla. Ostatně abnormálně špatné podmínky pro plavbu a zvláštní světla popisoval v lodním deníku už Kryštof Kolumbus.
V roce 1945 se tady záhadně ztratilo pět amerických bombardérů. Jejich trosky nebyly nikdy nalezeny a poslední zprávy, které letci poslali, byly o tom, že se tvoří nepřirozeně hustá mlha. V roce 1963 tady zmizela nákladní loď, i s 39 členy posádky na palubě. Ani ta se nikdy nenašla. A podobných případů je v knížkách popisováno mnohem víc.
Proti záhadologům ale tvrdě vystupují vědci. V některých místech je tu hloubka až 6000 metrů – to prý vysvětluje to, proč se nedaří nalézt vraky. Navíc se tady srážejí vodní masy o rozdílné teplotě a salinitě. Právě to prý způsobuje hustou mlhu a turbulence.
Někteří připouští i přítomnost methanu na mořském dně. Při jeho „vybublání“ na povrch prý mohou vznikat ohromné bubliny, které pohltí lodě i letadla v bezprostřední blízkosti. A uklidňují i pojišťovny – podle jejích záznamů není tato oblast nadprůměrně nehodová.
Další zajímavé články o plavbách a cestách kolem světa:
- Dovolená pro nejnáročnější: Cesta kolem světa luxusním soukromým letadlem
- Unikátní hotel z ledu nebo polární záře – vyplujte na sever luxusní lodí
- Jak cestují milionáři kolem světa? Přepychovou lodí Queen Elizabeth za 105 dní
- Plavby luxusními loděmi jsou v kurzu
- Největší dopravní letadlo světa pojme přes 800 pasažérů a na palubě má i lázně
- Vydejte se z Benátek za romantikou. Na palubách nejluxusnějších lodí světa