Článek
Plavba přes Atlantik, od břehů Evropy ke břehům Ameriky, už dnes není o tom, že se potřebujete přemístit z jednoho místa na druhé. Od toho tady máme mnohem rychlejší leteckou dopravu. Plavba na lodi je zážitek. Obrovský. A luxusní.
Pojďte se s námi podívat na pětici lodí, které patří k tomu nejlepšímu, co se na vlnách světových oceánů houpe.
Přečtěte si také o jednom z nejtajemnějších míst světa:

Jeden z bazénů na palubě Oasis of the Seas
Harmony of the Seas – největší z největších
„Protřepat, ale nemíchat!“ Tuhle slavnou větu na palubě lodi Harmony neříkáte barmanovi, ale robotovi. Jedním z velkých taháků vůbec největší lodi světa, která se na svoji první plavbu vydala letos, je totiž Bionic Bar. Jde o podnik, kde se o pohodlí hostů postarají roboti.
I takto může vypadat dovolená na vlnách: Na palubě největšího atomového ledoborce světa: Jak probíhá cesta na severní pól?

Prožít večer v letním kině, nebo na koncertu? A proč ne rovnou na zádi obrovské lodi?
Cena tohoto technického zázraku je v přepočtu 27 miliard korun a první plavbu absolvuje podél břehů Evropy. Z Barcelony do Říma. Pak se pravděpodobně přesune na Floridu, odkud bude pravidelně vyplouvat do Karibiku.
Oasis of the Seas – obr, který musí zatahovat komín
Je tak obrovská, že nemůže proplout Panamským průplavem. Prostě a jednoduše se do něj nevejde. Oasis of the Seas je, dokud nevypluje Harmony, největší aktuálně sloužící lodí světa. Tenhle kolos vznikl v docích ve Finsku a na jeho cestě ke břehům Spojených států museli inženýři řešit jeden nepříjemný problém. Jak loď, která má v nejvyšším bodě běžně výšku 72 metrů nad čarou ponoru, vtěsnat pod most 65 metrů vysoký?

Vypadá to jako přímořské letovisko. Ve skutečnosti jde o palubu lodi.
Oasis of the Seas musela nakonec „zatáhnout“ komín a vyrazit vstříc nebezpečnému manévru pořádně rychle – díky tomu se ponořila ještě o půl metru hlouběji. Mezi mostovkou Mostu přes Velký Belt a nejvyšším bodem lodi nakonec zůstalo celých 60 centimetrů.
Na 18 palub téhle superlodi se vejde 5400 pasažérů a posádka o 2115 lidech. Ukrývá se tu také největší plovoucí kasino na planetě, běžecká dráha, ale i kanál s umělými vlnami, na kterém se můžete naučit surfovat. Vyzkoušíte si tady činnosti, které by vás na pevnině nejspíš ani nenapadly.

Loď MSC Meraviglia se bude chlubit pořádně luxusním interiérem.
MSC Meraviglia – zázrak s umělým nebem
V dubnu 2015 se ve francouzských docích Saint Nazaire začalo se stavbou nejekologičtější a nejbezpečnější lodi v historii. MSC Meraviglia bude mít po dokončení 315 metrů, 2250 kajut a dokonce i vnitřní promenádu s umělým nebem. Na obrazovku o ploše 480 čtverečních metrů, jež bude připevněná na stropě, se bude ráno promítat východ slunce, večer jeho západ a v noci hvězdné nebe.
Více o této lodi v článku: Už brzy vypluje nová superloď: Pojme 7000 lidí a v její výbavě je i umělé nebe
Kromě téhle „umělé“ promenády bude na lodi, která je ještě o metr vyšší než Petřínská rozhledna, prosklená panoramatická promenáda a také exkluzivní Yacht Club, nejluxusnější prostor na lodi. Jeho členům je k dispozici soukromý bazén, vířivka, sluneční terasa, luxusní lázeňské centrum, ale i čtyřiadvacetihodinové služby komorníka.

Ledový bar? Na lodi Norwegian Epic je to realita.
Norwegian Epic – v ledovém baru nedostanete úpal
Měří 329 metrů, má 15 palub a pojme až 5400 pasažérů a k tomu 1753 členů posádky. K tomu má Norwegian Epic i speciální minikajuty pro single cestovatele. Toužíte cestovat, ale nemáte s kým? Na téhle lodi si můžete pronajmout pokojík o rozloze devět metrů čtverečních.
Kromě speciálních single kajut je na lodi i ledový bar, kde si v minus osmi stupních můžete zabalení do kožichů vychutnat kvalitní alkohol. Na lodi funguje i „dovoz pizzy“. Zavoláte si do zdejší pizzerie a za pár minut klepe na vaše dveře poslíček s horkou dobrotou. Pro náročnější je pak připravený koncept The Haven – speciálně vyhrazené prostory na lodi. Luxusní apartmány mají například možnost vstupu na večírky s lodními důstojníky.

Některé kajuty jsou pekelně luxusní. Nejen na lodi Norwegian Epic.
Queen Mary II – ve stopách slavného originálu
Bývala největší osobní lodí na planetě a na přelomu milénia více než dobře navázala na odkaz původní lodi Queen Mary, o které si můžete přečíst v bočním sloupku. Queen Mary II stála ve své době rekordní sumu, v přepočtu 24 miliard, a když v roce 2004 vyplula na vodu, byla to ohromná sláva.

Na své si přijdou i milovníci vodních hrátek.
Úvodní plavba – šest dní na cestě mezi Velkou Británií, New Yorkem a Floridou – šla do prodeje dva roky před jejím spuštěním na vodu. Nejlevnější palubní lístky byly vyprodané za 24 hodin! A po těch nejdražších, v přepočtu za 1,5 miliónu korun, se zaprášilo během následujícího týdne.
Ačkoli nové supermoderní lodě pojmou dvakrát více pasažérů, zůstává Queen Mary II skutečnou královnou. I díky tomu, že právě na jejích palubách bylo jasně ukázáno, že „obyčejná“ plavba může být neskutečně luxusní záležitostí.

Queen Mary II – jedna z nejluxusnějších lodí, která kdy vyplula.
Inzertní sdělení: Vydejte se na dovolenou na vlnách!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky unikátních poznávacích zájezdů:
Naloďte se na obrovitý, 300 m dlouhý koráb Costa Luminosa a poznejte celý svět! Během plavby se dostanete do Barcelony, na tajuplný Velikonoční ostrov, k úchvatné sydneyské opeře nebo na tichomořské pláže na Bora Bora. Nezmeškejte svou životní šanci a plujte s námi!
Vydejte se na plavbu do evropských a amerických vod a užijte si relax na Tenerife, na poklidném soukromém bahamském Great Stirrup Cay nebo v úžasné přírodě Panenských ostrovů. To vše se zázemím luxusní zaoceánské lodi.
Čtěte dále:
Přečtěte si článek o sílícím fenoménu self-drivingu, dále poznejte pět nejkrásnějších pláží, u kterých staví loď Costa Luminosa na cestě kolem světa, nebo o místech, která budou hostit letošní olympiádu. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky.
Autor: Lucie Štěrbová & Tomáš Cikán
Anketa
Legendární královna všech moří
Legenda, loď všech lodí, pramáti moderních zaoceánských parníků… tyhle všechny přezdívka patří jediné lodi. QUEEN MARY I v první polovině 20. století napravovala pošramocenou pověst lodní dopravy, ale během války přepravovala i tisíce vojáků. Stala se legendou už v době své aktivní služby. A legendou je stále – téměř 50 let po vyřazení z provozu.
Queen Mary I byla v aktivní službě v letech 1936 až 1967 a ve válečných letech přepravovala vojsko. Vešlo se na ní 2400 cestujících a několik stovek členů posádky. Mezi nimi bylo například 50 šéfkuchařů, 50 zdravotních sestřiček nebo několik špičkových chirurgů. Na délku měřila 310 metrů a kotvila díky čtyřem kotvám, z nichž každá vážila 16 tun.
Charakteristickým znakem byly tři komíny – z nich ale byly funkční jen dva, třetí byl úschovnou pro lehátka.
Spojení mezi Evropou a New Yorkem Queen Mary zajišťovala až do roku 1967, byť v posledních letech byl, kvůli narůstajícímu objemu letecké dopravy, její provoz spíše ztrátový. Poslední plavba vedla k břehům Kalifornie, kde tenhle zázrak na vlnách dodnes kotví.
Po odstranění strojoven, lodních šroubů a dalšího technického zázemí se Queen Mary proměnila v luxusní hotel, muzeum a restauraci.