Článek
Plavba přes Atlantik, od břehů Evropy ke břehům Ameriky, už dnes není o tom, že se potřebujete přemístit z jednoho místa na druhé. Od toho tady máme mnohem rychlejší leteckou dopravu. Plavba na lodi je zážitek. Obrovský. A luxusní.
Pojďte se s námi podívat na pětici lodí, které patří k tomu nejlepšímu, co se na vlnách světových oceánů houpe.
Přečtěte si také o jednom z nejtajemnějších míst světa:
Harmony of the Seas – největší z největších
„Protřepat, ale nemíchat!“ Tuhle slavnou větu na palubě lodi Harmony neříkáte barmanovi, ale robotovi. Jedním z velkých taháků vůbec největší lodi světa, která se na svoji první plavbu vydala letos, je totiž Bionic Bar. Jde o podnik, kde se o pohodlí hostů postarají roboti.
I takto může vypadat dovolená na vlnách: Na palubě největšího atomového ledoborce světa: Jak probíhá cesta na severní pól?
Cena tohoto technického zázraku je v přepočtu 27 miliard korun a první plavbu absolvuje podél břehů Evropy. Z Barcelony do Říma. Pak se pravděpodobně přesune na Floridu, odkud bude pravidelně vyplouvat do Karibiku.
Oasis of the Seas – obr, který musí zatahovat komín
Je tak obrovská, že nemůže proplout Panamským průplavem. Prostě a jednoduše se do něj nevejde. Oasis of the Seas je, dokud nevypluje Harmony, největší aktuálně sloužící lodí světa. Tenhle kolos vznikl v docích ve Finsku a na jeho cestě ke břehům Spojených států museli inženýři řešit jeden nepříjemný problém. Jak loď, která má v nejvyšším bodě běžně výšku 72 metrů nad čarou ponoru, vtěsnat pod most 65 metrů vysoký?
Oasis of the Seas musela nakonec „zatáhnout“ komín a vyrazit vstříc nebezpečnému manévru pořádně rychle – díky tomu se ponořila ještě o půl metru hlouběji. Mezi mostovkou Mostu přes Velký Belt a nejvyšším bodem lodi nakonec zůstalo celých 60 centimetrů.
Na 18 palub téhle superlodi se vejde 5400 pasažérů a posádka o 2115 lidech. Ukrývá se tu také největší plovoucí kasino na planetě, běžecká dráha, ale i kanál s umělými vlnami, na kterém se můžete naučit surfovat. Vyzkoušíte si tady činnosti, které by vás na pevnině nejspíš ani nenapadly.
MSC Meraviglia – zázrak s umělým nebem
V dubnu 2015 se ve francouzských docích Saint Nazaire začalo se stavbou nejekologičtější a nejbezpečnější lodi v historii. MSC Meraviglia bude mít po dokončení 315 metrů, 2250 kajut a dokonce i vnitřní promenádu s umělým nebem. Na obrazovku o ploše 480 čtverečních metrů, jež bude připevněná na stropě, se bude ráno promítat východ slunce, večer jeho západ a v noci hvězdné nebe.
Více o této lodi v článku: Už brzy vypluje nová superloď: Pojme 7000 lidí a v její výbavě je i umělé nebe
Kromě téhle „umělé“ promenády bude na lodi, která je ještě o metr vyšší než Petřínská rozhledna, prosklená panoramatická promenáda a také exkluzivní Yacht Club, nejluxusnější prostor na lodi. Jeho členům je k dispozici soukromý bazén, vířivka, sluneční terasa, luxusní lázeňské centrum, ale i čtyřiadvacetihodinové služby komorníka.
Norwegian Epic – v ledovém baru nedostanete úpal
Měří 329 metrů, má 15 palub a pojme až 5400 pasažérů a k tomu 1753 členů posádky. K tomu má Norwegian Epic i speciální minikajuty pro single cestovatele. Toužíte cestovat, ale nemáte s kým? Na téhle lodi si můžete pronajmout pokojík o rozloze devět metrů čtverečních.
Kromě speciálních single kajut je na lodi i ledový bar, kde si v minus osmi stupních můžete zabalení do kožichů vychutnat kvalitní alkohol. Na lodi funguje i „dovoz pizzy“. Zavoláte si do zdejší pizzerie a za pár minut klepe na vaše dveře poslíček s horkou dobrotou. Pro náročnější je pak připravený koncept The Haven – speciálně vyhrazené prostory na lodi. Luxusní apartmány mají například možnost vstupu na večírky s lodními důstojníky.
Queen Mary II – ve stopách slavného originálu
Bývala největší osobní lodí na planetě a na přelomu milénia více než dobře navázala na odkaz původní lodi Queen Mary, o které si můžete přečíst v bočním sloupku. Queen Mary II stála ve své době rekordní sumu, v přepočtu 24 miliard, a když v roce 2004 vyplula na vodu, byla to ohromná sláva.
Úvodní plavba – šest dní na cestě mezi Velkou Británií, New Yorkem a Floridou – šla do prodeje dva roky před jejím spuštěním na vodu. Nejlevnější palubní lístky byly vyprodané za 24 hodin! A po těch nejdražších, v přepočtu za 1,5 miliónu korun, se zaprášilo během následujícího týdne.
Ačkoli nové supermoderní lodě pojmou dvakrát více pasažérů, zůstává Queen Mary II skutečnou královnou. I díky tomu, že právě na jejích palubách bylo jasně ukázáno, že „obyčejná“ plavba může být neskutečně luxusní záležitostí.
Inzertní sdělení: Vydejte se na dovolenou na vlnách!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky unikátních poznávacích zájezdů:
Naloďte se na obrovitý, 300 m dlouhý koráb Costa Luminosa a poznejte celý svět! Během plavby se dostanete do Barcelony, na tajuplný Velikonoční ostrov, k úchvatné sydneyské opeře nebo na tichomořské pláže na Bora Bora. Nezmeškejte svou životní šanci a plujte s námi!
Vydejte se na plavbu do evropských a amerických vod a užijte si relax na Tenerife, na poklidném soukromém bahamském Great Stirrup Cay nebo v úžasné přírodě Panenských ostrovů. To vše se zázemím luxusní zaoceánské lodi.
Čtěte dále:
Přečtěte si článek o sílícím fenoménu self-drivingu, dále poznejte pět nejkrásnějších pláží, u kterých staví loď Costa Luminosa na cestě kolem světa, nebo o místech, která budou hostit letošní olympiádu. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky.
Autor: Lucie Štěrbová & Tomáš Cikán
Anketa
Legendární královna všech moří
Legenda, loď všech lodí, pramáti moderních zaoceánských parníků… tyhle všechny přezdívka patří jediné lodi. QUEEN MARY I v první polovině 20. století napravovala pošramocenou pověst lodní dopravy, ale během války přepravovala i tisíce vojáků. Stala se legendou už v době své aktivní služby. A legendou je stále – téměř 50 let po vyřazení z provozu.
Queen Mary I byla v aktivní službě v letech 1936 až 1967 a ve válečných letech přepravovala vojsko. Vešlo se na ní 2400 cestujících a několik stovek členů posádky. Mezi nimi bylo například 50 šéfkuchařů, 50 zdravotních sestřiček nebo několik špičkových chirurgů. Na délku měřila 310 metrů a kotvila díky čtyřem kotvám, z nichž každá vážila 16 tun.
Charakteristickým znakem byly tři komíny – z nich ale byly funkční jen dva, třetí byl úschovnou pro lehátka.
Spojení mezi Evropou a New Yorkem Queen Mary zajišťovala až do roku 1967, byť v posledních letech byl, kvůli narůstajícímu objemu letecké dopravy, její provoz spíše ztrátový. Poslední plavba vedla k břehům Kalifornie, kde tenhle zázrak na vlnách dodnes kotví.
Po odstranění strojoven, lodních šroubů a dalšího technického zázemí se Queen Mary proměnila v luxusní hotel, muzeum a restauraci.