Článek
Kvůli lockdownu jsme byli koncem minulého a v první polovině letošního roku nuceni trávit nebývale mnoho času doma. Mnoho lidí muselo část domácnosti proměnit v provizorní kancelář, aby mohli pracovat z domova a snížili tak riziko zavlečení koronaviru domů, mezi své blízké. Dětské pokoje na sebe pak zhusta převzaly roli školních tříd...
V této souvislosti je možná spíše překvapením, že jen ve čtvrtině domácností se začalo uklízet častěji než před pandemií. Ve zbytku se uklízí stejně často jako v minulosti, nebo dokonce i méně často.
Na co se zaměřit při úklidu domácnosti |
---|
Jak vybírat robotický vysavač |
Pomocníci, kteří při úklidu uleví od bolavých zad |
Centrální vysavač je ideálním doplňkem domácnosti s alergiky |
Necelá polovina z těch, kdo začali uklízet častěji (46 %), pak jako důvod zvýšené hygieny doma uvádí snahu zabránit nebo si zanést domů onemocnění covid-19. Části svých domovů proto navíc pravidelně dezinfikují.
Průzkum se zaměřil na osoby ve věkové kategorii 35 až 45 let, a to s maturitou a vysokoškoláky ve velkých městech s počtem obyvatel nad 100 tisíc. Z jeho podrobnějších výsledků vyplynulo i zjištění, které lze ovšem celkem předpokládat - ve většině domácností mají úklid na starosti hlavně ženy, celá třetina z nich tvrdí, že veškeré domácí práce vykonává doma sama. Zhruba polovině ovšem při úklidu pomáhají občas členové rodiny.

Která z následujících možností se na vás vztahuje?
Nejčastěji uklízíme podlahy
Nejčastější formou úklidu je péče o podlahy. Právě jejich čištění uvedlo jako nejčastější formu domácích prací 92 procent respondentů, na druhém místě skončil úklid toalety (88 %) a kuchyňské linky (86 %).
V této souvislosti je jistě zajímavým zjištěním, že ve více než dvou třetinách domovů se lidé starají o tzv. tvrdé podlahy, zatímco o koberce jen třetina. (Dokonce pouze koberce má doma jen jeden člověk z pěti set.)
Jak naučit děti uklízet

Třetina lidí pak tvrdé podlahy vysává denně, nebo téměř denně, téměř polovina jednou až dvakrát do týdne. Koberce vysává denně jen čtvrtina jejich majitelů.
Čím dál více lidí projevuje zájem o možnost využívat vysavače k více účelům, ne jenom vysávání podlahy. Vysávají tak například stoly, pelíšky domácích mazlíčků, poličky, pohovky, schody, podlahové či stropní lišty, svítidla, terasy a balkony, matrace...
Nejsou vidět, ale mohou škodit
Autoři v rámci průzkumu rovněž zjišťovali, jak moc lidi znepokojuje přítomnost prachu u nich doma. Na stupnici od jedné do 10, kde vyšší stupeň značil vyšší znepokojení, uvedli dotázaní v průměru hodnotu 6,06.
Předpokládatelně, více znepokojuje přítomnost prachu doma ženy (ty uváděly v průměru hodnotu 6,3), méně pak muže (průměr uváděné hodnoty 5,8).
Prach v domácnosti je přitom složitý komplex částic, které jsou pouhým okem často neviditelné. Patří mezi ně odumřelé kožní buňky, vlasy, roztoči a jejich výkaly, bakterie, viry, plísně, drobný hmyz a další.
„Právě neviditelné složky mohou ovlivnit naši celkovou pohodu,“ vysvětluje Dennis Mathews, výzkumník v oboru mikrobiologie působící ve společnosti Dyson, pro niž byl průzkum uspořádán.
„V důsledku globální pandemie trávíme více času v interiérech a je tedy důležité, aby si lidé uvědomili, že mikroskopické částice, které mohou ovlivnit naši pohodu, jsou coby součást prachu v našich domovech doslova všudypřítomné – a že ještě více z nás by mělo úklid provádět každý den,“ dodává.
Hygiena a pečlivé řešení čistoty nejen doma, ale i ve firmách
Pandemie přitáhla pozornost také k otázce hygieny na pracovištích. Ačkoli lze očekávat, že některá hygienická opatření, jako například povinné nošení roušek a respirátorů, po čase pominou, zpřísněné nároky na hygienu a zejména dezinfekci společně užívaných prostorů zůstanou v platnosti.
„Mnoho subjektů před pandemií covid-19 tuto otázku často podceňovalo, ale nyní je již jasné, že profesionální řešení čistoty a hygieny se stane nutnou součástí firemní kultury. Lidé budou přikládat stále větší důležitost tomu, zda se cítí dobře a bezpečně i z hlediska toho, nakolik je jejich prostředí čisté. Zda se mohou spolehnout na to, že je pobyt na pracovišti, případně v obchodě nebo v jiné provozovně, neohrožuje ze zdravotního hlediska,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává:
„Očekáváme také větší podíl úklidových řešení, která nejsou na bázi chemie. Během pandemie vzrostl výrazně zájem o čištění horkou párou, které je ekologickou alternativou chemickému čištění.“