Článek
Trojice evropských značek se rozhodla představit své nejlepší kusy veřejnosti, která tak má možnost být svědkem toho, kterým směrem se design v oblasti svítidel v současné době ubírá.
Finská designérka Maija Puoskariová vytvořila pro dánskou značku Mater čistou, minimalisticky laděnou řadu Liuku, jejímž základem jsou kulaté a kapkovité tvary z masivního dřeva, které v některých případech doplňuje ručně foukané barevné sklo.
Jako světelný zdroj slouží LED žárovky, které jsou skryté v dřevěných částech. Stropní lampy tohoto typu nejlépe vyniknou ve skupinkách po několika kusech.
Jako přívěsek je koncipováno svítidlo s názvem Luiz Lamp. Němečtí designéři z ateliéru Böttcher+Henssler v něm spojili krásu přírodního korku těženého v Portugalsku a kovu zpracovávaného v jedné z posledních dílen svého druhu v Dánsku.
Do třetice přidávají Dánové podlahovou lampu Lathe Lamp z dílny místních architektů Jespera K. Thomsena a Sanne Trabergové. Ti její základní konstrukci navrhli z dubového dřeva, přidanou hodnotou produktu je – stejně jak v případě korkové lampy – zdroj dřeva, které bylo vytěženo v pravidelně obnovovaných lesích.
Dřevo je opracováno tradičními manuálními metodami. Ostatně, sám název lampy Lathe znamená v českém překladu soustruh. Stínítko je pak ze lněné tkaniny.
Britští designéři a bratři Ronan a Erwan Bouroullecovi navrhli pro londýnskou značku Established & Sons stolní lampu s romantickým názvem Lighthouse, tedy maják.
Bytelnou základnu v podobě sloupku zakončeného světelným zdrojem doplňuje stínidlo z kouřového, ručně foukaného skla, které lampě dodává dojem křehkosti.
Balónky upoutané k zemi provázkem připomínají podlahové lampy, jejichž autorem je mladý švýcarský designér Dimitri Bähler. Svítidla nazvaná Cho Light jsou jeho prvním dílem pro londýnskou značku a jsou rovněž oslavou kvalitního materiálu.
Tím je muchlaný, ruční japonský papír washi v krémové barvě. Koule z něj vytvořené udržuje ve výšce téměř neviditelná, 6 mm silná tyčka z uhlíkového vlákna.
Lampiónky se vzory jako z cukrových hůlek připomíná i řada stropních svítidel nazvaná Filigrana Light. Jejím autorem je londýnský designér Sebastian Wrong.
Kromě vzpomínek na dětství jeho lampy oživují starobylé řemeslné metody výroby benátského skla, které vyvinuli tamní skláři z ostrova Murano. Barevné pruhy jsou naneseny na povrch každého stínidla tak, aby vytvořily požadovaný vzor a dodaly každému kusu unikátní vzhled.
Anglický architekt David Chipperfield vytvořil pro švédskou značku Wästberg řadu podlahových a stolních lamp, která nese název w102.
Jeho snahou bylo vystihnout podstatu lamp pro kancelářské použití a vyjádřit ji jazykem moderního designu. První verze lamp byly ve stylové mosazné verzi, novější modely jsou i z černé oceli.
Z myšlenek trvalé udržitelnosti a energetické úspornosti čerpá návrh řady stolních, nástěnných i podlahových lamp w182 pastille. Jejími autory jsou londýnští designéři Sam Hecht a Kim Colinová.
Svítidla, jejichž hlavní svítící část připomíná velký prášek, jsou ze 60 procent vyrobena z bioplastu vyztuženého skleněným vláknem. Jako zdroj pak využívají jednu LED žárovku, jejíž světlo široko do stran rozptyluje difusér.
Nikoli elektřinu, ale obyčejný plamínek ohně využívají jako zdroj lampy britského architekta a designéra Johna Pawsona z řady Holocene. Nejnověji se tato rodina svítidel rozrostla o modely s označením No. 4.
Předobrazem současným modelům byla tradiční olejová lampa. Autor tak vytvořil svítidlo, jež má být univerzální nádobou pro oheň, jíž lze snadno a bezpečně přemístit, ať již v interiéru, nebo exteriéru. Svítidlo je vyrobeno z kombinace nerezové oceli a hliníku.
Může se vám hodit na Seznamu: