Článek
Když jste youtuber a chcete zaujmout publikum, napadají vás leckdy opravdu zvláštní věci. Tedy, alespoň to tak v posledních týdnech vypadá. Jeden zkouší řídit z křesla na střeše jako Mr. Bean, druhý vyměnil kola za kotouče do pily – a další rozjel auto proti své vlastní manželce a čekal, jestli auto-hlídač odvrátí nehodu.
Tedy, „rozjel” – vůz se při testu pohyboval rychlostí 30–35 km/h, což není nijak závratná hodnota. Autor videa, který si na YouTube říká KriszXstream – pravděpodobně Němec, podle registrační značky vozu – této rychlosti dosáhl a pak zapnul Autopilot. A nechal ho vypořádat se s chodcem, který nesprávně – příliš blízko před jedoucím autem – přechází silnici.
Auto vždy zastavilo včas
Nebyl to náhodný chodec, nýbrž jeho žena, která věděla, co se chystá, a proto si na přijíždějící auto dávala pozor. Nevěřila ale autu natolik, aby zůstala stát v jeho jízdní dráze - třebaže auto brzdilo, utekla, ale později uvedla, že to zas tak těsně nebylo. Při druhém pokusu nicméně nebrzdil autopilot, nýbrž řidič.
V žádném z pokusů se ženě ani nikomu jinému nic nestalo, vždy Tesla zastavila včas. Přesto se na youtubera v komentářích pod videem, zveřejněným na začátku března, samozřejmě snesla ostrá kritika. Je nutno uznat, že pohled zpoza volantu vždy zkresluje vzdálenost.
Bohužel, video bylo záhy po vydání tohoto článku učiněno nedostupným. Našli jsme však podobné video, které sice je staršího data, ale ukazuje v podstatě to stejné - a i ve vyšších rychlostech, až 55 km/h.
Výhodou tohoto videa je aspoň to, že není natáčené z ruky a že vidíme, co se děje, z několika různých pohledů.
Nepozorných chodců je dost
Tahle situace ve skutečnosti není tak nereálná. Představte si, že chodec se smartphonem v ruce a sluchátky v uších začne přecházet silnici, aniž by se rozhlédl. V situaci z videa - původního z Německa i „nového” z USA - by řidič-člověk předvídal vstoupení chodce do jízdní dráhy a pravděpodobně by brzdil (a troubil) mnohem dřív než automatika.
Automobilky dělají vše pro to, aby se takovémuto nepozornému chodci nic nestalo, a Tesla očividně patří k těm, které to dělají dobře. Vpravdě, systémy automatického nouzového brzdění a varování před hrozící srážkou jsme si už nechtěně vyzkoušeli i naostro v provozu – a fungují, zachránily nás od problémů.
Jenže od nápadu aktivně je zkoušet, byť třeba s papírovými krabicemi, nás vždy odradily obavy, jestli opravdu budou fungovat. Za riziko tučného účtu za poškozené auto nám to nikdy nestálo. Zkoušet, jestli ovoce dokáže obalamutit hlídač rukou na volantu, je něco zcela jiného.