Článek
Trať je krátká, ale i tak jsou tři minuty na místě spolujezdce zážitkem. Nerozjíždíme se ostrým startem, ale i tak 279 koní a 420 Nm s autem řádně cvičí.
Za volantem sedí Jan Kopecký, který o dva dny dříve v šíleném vedru vyhrál náročnou Barum rallye a získal svůj třetí mistrovský titul. Únava už na něm není znát a nyní předvádí profesorskou jízdu, byť jedeme odhadem na 70 procent možností vozu i jezdce.
Podle závodních jezdců je z Fabie R5 lépe vidět než z Fabie S2000, R5 je také podle nás výrazně hezčí než její závodní předchůdkyně. Nová R5 vychází z fabie třetí generace, se sériovou verzí ale nemá společné prakticky nic.
Poháněná jsou všechna čtyři kola, přeplňovaný čtyřválec má zdvihový objem 1620 ccm (u S2000 dvoulitrový atmosférický motor) a nabízí 205 kW (279 k), točivý moment vrcholí hodnotou 420 newton metrů. Převodovka je pětistupňová, sekvenční s možností manuálního řazení.
Šest deci na ujetý kilometr
Speciální palivová nádrž má velikost 82,5 litru, auto v závodním tempu spotřebuje 0,6 litru vysokooktanového benzínu na jeden ujetý kilometr, spotřeba tedy dosahuje 60 litrů na 100 km.
Brzdové kotouče mají v „asfaltovém nastavení” průměr 355 mm. Na asfalt se používají osmnáctipalcová kola s pneumatikami Michelin.
Hmotnost činí, jak stanovují předpisy, minimálně 1230 kg. Bezpečností prvky odpovídají nejpřísnějším předpisům pro vozy WRC. Trubky ochranného rámu celkem váží 51,4 kg. Boční okna jsou z plastu, dříve se používaly skleněné výplně.
Fabii R5 jsme řídit nemohli. Ovšem vloni jsme usedli za volant rally speciálu a na šotolině řídili Citroën DS3 R5. [celá zpráva]