Článek
Na hlavní silnici k mezinárodnímu letišti v Denveru v Coloradu se v neděli 23. června stala nehoda. Způsobila dopravní zácpu, takže řidiči vzali do ruky telefony a pomocí navigačních aplikací se snažili najít objízdnou trasu.
To je zcela legitimní postup, u nás bychom to udělali úplně stejně. „Mělo to trvat o polovinu kratší dobu,” říká ve videu Connie Monseesová, jedna z řidiček. Podle webu ABC News použila navigační aplikaci od společnosti Google.
Jenže z asfaltové silnice se po chvíli stala šotolinová cesta. „Říkala jsem si, že přede mnou jsou další auta, že to musí být v pořádku, takže jsem pokračovala,” dodává řidička. Jenže cesta se postupně proměnila v pole, a protože přes víkend pršelo, byla všude spoustu bláta a auta začínala zapadávat.
Nearly 100 Drivers Following Google Maps Detour Get Stuck in Muddy Field Near Denver Airport https://t.co/qwGpnGTlj9 pic.twitter.com/Me3DeiU3Me
— BuzzzBry (@buzzzbry) June 26, 2019
Connie Monseesová podle videa jezdí v SUV Hyundai Santa Fe, takže i když jí občas nestačila světlá výška, z bláta se dostala. Řada dalších lidí ale neměla takové štěstí a jejich auta zůstala uvíznuta. Connie, která jela na letiště pro svého muže, tak svezla dva lidi, kteří spěchali na odlet. Oba svá letadla stihli.
„Vždy se snažíme o co nejlepší instrukce, ale problémy se můžou vyskytnout. (...) Doporučujeme všem řidičům, aby dodržovali místní zákony, byli pozorní a řídili podle svého nejlepšího úsudku,” napsala webu ABC News společnost Google v prohlášení.
Expert televizní stanice Denver 7 na dopravu Jayson Luber ovšem Google neviní. „Selhávají lidé v tom, že nevědí, jak číst mapu, že slepě věří technologii a spoléhají na ni. Vy řídíte, ne navigace,” říká.
Děje se to i vestavěným navigacím
Že se něco takového může stát jen v Americe? Není tomu tak, což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, byť ne tak čerstvé. Nedaleko Hedčan v Plzeňském kraji jsem vloni v září přejel odbočku na trase. Mapy Google promptně našly jinou trasu a já, protože jsem v těchto místech byl prvně, jsem se po ní vydal.
Vedla mě po úzké asfaltové silnici, pak po šotolinové, ale hezky rovné cestě. To není nic proti ničemu, po takových cestách se v Česku běžně jezdí. Jenže navigační systémy člověka většinou vedou po asfaltu.
Věřím tomu, že to byla nejrychlejší trasa, a mít terénní vůz s pohonem všech kol, neměl bych problém se po ní pustit. Nízký kabriolet jsem radši otočil.
Je v tom Google sám? Ale vůbec ne. Tato fotka ukazuje, na jakou cestu nás v létě roku 2017 vedla aplikace Waze v Litvě, když jsme v ní zakázali navádění po nezpevněných cestách.
A konečně, vestavěné navigace v autě nemusí být lepší. Když jsem loni testoval Lexus NX 300h, z jedné vísky nedaleko Prahy jsem zadal nejkratší trasu domů. A vedla mě cestičkou, na které jsem musel sklopit zrcátka, abych se vešel mezi křoví.
Zkrátka, i když je navigace v 99 % případů spolehlivý pomocník, je třeba k ní přistupovat trochu skepticky. A také s ohledem na vlastní odvahu a schopnosti auta, ve kterém člověk sedí.