Článek
Většina milovníků a znalců aut ví, že vývoj nového modelu začíná v podstatě hned po uvedení posledního faceliftu na trh a že zabere dobře čtyři roky práce. Stejně náročná je podle automobilky Seat příprava i věci tak samozřejmé, jakou je barva - trvá zhruba tři roky.
„Kromě sledování trendů vyžaduje definování nového odstínu také velkou míru intuice. Musíte cítit puls ulice a nechat se jím vést,” vysvětluje Jordi Font z oddělení Color & Trim u Seatu. Pro vytvoření jednoho nového odstínu je zapotřebí celkem 1000 litrů laku.
Odstínů jedné barvy, které je nutné vyrobit, aby z nich pak byl vybrán jeden či dva, je navíc hromada. „Například pro model Arona, poslední přírůstek v nabídce Seatu, jsme smícháním 50 různých pigmentů a kovových částic vytvořili téměř 100 variant stejné barvy, abychom mohli posoudit, který odstín je nejvhodnější,” říká Carol Gómezová, Fontova kolegyně. Jak se týmu povedla bílá, můžeme posoudit z nedávného testu. [celá zpráva]
Vybraný odstín je pak nanesen na kovovou desku. „Kontrolujeme hloubku a jemnost odstínu na deskách vystavených slunečnímu svitu i ve stínu, abychom se ujistili, že se nanesená barva shoduje s tou, kterou jsme navrhli,” vysvětluje princip zkoušky Jesús Guzmán z oddělení Color & Trim.
Na každém Seatu Arona je 2,5 kilogramu laku
Poté, co je barva odsouhlasena, je na řadě její stříkání na karoserii auta. To probíhá ve stříkacích komorách, kde na autě pracuje postupně 84 robotů - na vůz nanesou celkem 2,5 kg laku. Nalakovat jedno auto trvá šest hodin.
Stříkací komory jsou vybaveny vzduchotechnikou velmi podobnou, jakou využívají např. operační sály v nemocnicích. Jejím úkolem je zajistit, aby uvnitř nevznikal prach, nebo nepronikaly nečistoty zvenku, které by mohly ulpět na čerstvě nalakované karoserii.
A konečně, po nalakování je každý vůz podroben kontrole, zda je lak bez závad a nečistot. Pak vůz může zamířit na montážní linku, kde je zkompletován, a na kamionu či vlaku odeslán k zákazníkovi.