Článek
Devětsetjedenáctku znají úplně všichni - motor vzadu a ikonický tvar, který se s desetiletími mění jen velmi zvolna. V polovině 60. let, když byl tenhle model u Porsche novinkou, pojala automobilka touhu po menším, dostupnějším sporťáku. Jenže na jeho vývoj a výrobu sama neměla peníze.
Shodou okolností ale nad dostupným dvoumístným vozem v té době přemýšlel i Volkswagen - jeho Type 34, také nazývaný Karmann Ghia podle karosáren, které se na jeho výrobě podílely, už byl zastaralý. Ferry Porsche a Heinrich Nordhoff, tehdejší šéf Volkswagenu, se tak dohodli na spolupráci.
Vedením projektu 914 pověřili Ferdinanda Piëcha - toho Piëcha, který se později stal šéfem celého koncernu Volkswagen a z jehož hlavy vzešlo Bugatti Veyron. Nápad byl prodávat hotový vůz se čtyřválcem jako Volkswagen a se šestiválcem jako Porsche. První prototyp byl hotový v březnu 1968.
Jenže poté přišel problém - Nordhoff nečekaně zemřel. Jeho nástupce, Kurt Lotz, neměl k rodu Porsche vazby a dohoda mezi automobilkami se rozpadla. Podle Lutze měl veškerá práva na 914 Volkswagen, což znamenalo, že koncept marketingu a cen 914 se rozpadl.
Ovšem, všechno nepřišlo vniveč. Produkční auto bylo i přes nesnáze hotové v roce 1969, a to i se dvěma motory. Základní verze měla plochý čtyřválec z Brouka o objemu 1,7 litru a výkonu 81 koní. Prodávala se v dealerstvích Volkswagenu jako Volkswagen-Porsche.
Varianta označená „Porsche 914/6” dostala dvoulitrový plochý šestiválec z 911T, který nabízel 112 koní. Měla také odlišné zpřevodování a jiné, silnější brzdy. Jenže, bohužel, taky cenu jen o chloupek nižší než devětsetjedenáctka.
Z toho důvodu o ni zájem zákazníků nebyl valný, takže se na světě udržela jen tři roky, než byla pro mizerné prodeje stažena z nabídky. Mezi léty 1969 a 1972 se jich prodalo jen 3 338 kusů. Oproti tomu levnější, čtyřválcová 914 byla komerčním úspěchem. V letech 1969 až 1975 bylo vyrobeno téměř 116 tisíc kusů.
Je to však právě 914/6, která získávala vavříny na závodních tratích. Ve vytrvalostním závodě Marathon de la Route, který se v roce 1970 jel na Nürburgringu a trval 86 hodin, získaly tovární 914/6 první, druhé i třetí místo. A ve stejném roce vyhrála soukromá 914/6 třídu GT ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.
Dnes je Porsche 914 s jakýmkoliv motorem docela vzácností, přestože se jich vyrobilo celkem hodně přes sto tisíc. Není totiž moc silná, ani moc hezká - ale její příběh si nezaslouží zapomnění.
Myslí si to i Porsche, které u příležitosti 50. výročí od představení produkční 914 pořádá výstavu zaměřenou právě na tento model. Ve stuttgartském muzeu automobilky bude speciální exhibice od 2. do 7. června.