Článek
Posledních čtyřiadvacet hodin bylo bohatých na odhalení nových luxusních SUV od německých výrobců. Audi ukázalo své nejluxusnější sportovně-užitkové Q8 [celá zpráva], BMW o pár hodin později odtajnilo X5, na které naváže větší X7. Oba modely se budou vyrábět v USA.
Proti odcházející generaci je patrný designový posun: přední maska dostala mnohem výraznější ledvinky, zcela nové je pak pojetí zadních svítilen. Zakulatily se a jsou výrazně protáhlé. Standardem jsou LED světlomety, za příplatek si lze koupit laserové světlomety s dosvitem až 500 metrů (v dálkovém režimu).
Narostlo ve všech směrech
Ve srovnání s předchůdcem má nový model o 42 milimetrů delší rozvor náprav (nyní 2975 mm), o 36 mm větší délka (nyní 4922 milimetrů). BMW slibuje 66mm nárůst v oblasti šířky (celkem více než dva metry) a o 19 mm vyšší karoserii (výšky 1745 milimetrů). Nejmenší kola mají osmnáct palců, ta největší pak o čtyři palce více.
Zavazadlový prostor se u nové generace s interním kódem G05 nepatrně zmenšil - z původních 650 litrů je o zanedbatelných pět litrů méně. Po sklopení zadních sedaček je pak k dispozici 1860 litrů. Podvozek spoléhá na lichoběžníková ramena, vzadu je pak pětiprvková náprava, na přání je vzduchové odpružení se schopností měnit světlou výšku v rozmezí 80 milimetrů.
BMW X5 bude na trh uvedeno v listopadu, v nabídce budou čtyři motorizace, dvě naftové a dvě benzínové. Ani jeden z motorů nemá méně než šest válců, vrcholný motor V8 se ale na evropský trh nepodívá. Dieselové agregáty zahrnují dva šestiválcové třílitry - základní nabízí 195 kW (265 k) a 620 Nm (při 2000-2500 otáčkách), silnější pak má 294 kW (400 k) a 760 Nm při 2000 až 3000 otáčkách.
Všechny verze mají automat a pohon 4x4
Benzínový šestiválec produkuje 250 KW (340 k) a 450 Nm v rozmezí 1500-5200 otáček. Vrcholné V8 s označením 50i je nejvýkonnější ze všech nabízených motorizací – má 340 kW (462 k) a 650 Nm při 1500 až 4750 otáčkách. Stovku zvládne za 4,7 sekundy a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena při 250 km/h.
Nejlehčí z hlediska pohotovostní hmotnosti je benzínová verze s šestiválcem 40i (2210 kg dle normy DIN), nejtěžší pak vrcholná verze s osmiválcem (2361 kg). Ve všech případech jsou motory spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou a mají pohon všech kol xDrive.