Článek
„Audi Q8 kombinuje to nejlepší ze dvou světů - eleganci čtyřdveřového luxusního kupé a příjemnou všestrannost velkého SUV,” začíná tisková zpráva, která se věnuje novému vrcholu nabídky crossoverů čtyř kruhů. Ingolstadt tak konečně představuje konkurenta pro BMW X6, které je na světě už léta.
Q8 není s délkou 4 986 mm a rozvorem náprav rovné tři metry žádným drobečkem. A designéři se nesnažili to příliš skrýt - příď dostala obrovskou osmiúhelníkovou masku chladiče, v řeči Audi zvanou „singleframe”, a světlomety - samozřejmě LEDkové - se krčí v rozích.
V masce jsou obrovské také otvory mřížky - dá se skrz ně prostrčit celé předloktí, takže se můžete dotknout žebrování jednoho z výměníků tepla. Audi nás totiž pozvalo do Ingolstadtu, abychom si Q8 osahali a do detailu ho prozkoumali.
Posadili jsme se tedy i za volant a vyzkoušeli mimo jiné systém MMI Touch Response, který nabízí dvě dotykové obrazovky místo standardní středové konzole. Ty pod dotykem prstu vibrují; systém je to stejný, jako v nedávno testovaném modelu A6. [celá zpráva]
Prostoru je dostatek i pro velké lidi
Zmíněná kombinace elegance čtyřdveřového kupé a prostornosti velkého SUV zní jako oxymóron, zejména pokud jste někdy seděli na zadních místech BMW X6. Tam se hlavou se svými 184 cm výšky opírám o stropnici. [celá zpráva]
Při pohledu z profilu Q8 kupé sice moc nepřipomíná, ale na rozdíl od Q7, na které je založena, člověk nevnímá výrazný nesoulad mezi masou auta před A-sloupkem a za ním. Přesto je na zadních sedadlech místa hromada ve všech směrech a zbyl prostor i na zavazadla - kufr má v základu objem 605 litrů.
Po stránce výbavy berte jako samozřejmost čtyřzónovou klimatizaci a v podstatě všechny podobné vymoženosti. Standardem je navigace s připojením k internetu pro dopravní informace.
Ovšem, po internetu komunikuje navigační systém s cloudem, který sbírá informace z ostatních, stejně vybavených vozů Audi. To znamená, že má informace i o dopravním značení a o možném nebezpečí na trase. Během několika měsíců mají přibýt také informace o zaplnění parkovišť.
Odemknete si ji telefonem, ale tím nabídka technologií nekončí
Zkraje roku 2019 má přibýt do nabídky ještě jedna zajímavá možnost, nazvaná Audi connect key. Ta umožní majitelům smartphonů se systémem Android vůz odemknout a nastartovat pomocí telefonu.
Kromě toho si vůz zapamatuje např. nastavení sedačky a klimatizace či oblíbená rádia nebo cíle pro navigaci - takto je možno personalizovat údajně až 400 parametrů - podle toho, který řidič vůz svým telefonem odemkne. Je možno takto spárovat až pět telefonů.
Stran jízdních asistentů je k mání všechno, co vás napadne - adaptivní tempomat, aktivní udržování v jízdním pruhu nebo různé detektory chodců či aut blížících se, když couváte z parkovacího místa. Systém detekuje i auta v jiných jízdních pruzích a objekty mimo vozovku.
Zajímavým asistentem je však „asistent efektivity” - inteligentní adaptivní tempomat, který dokáže měnit své nastavení v závislosti na aktuálním rychlostním limitu. Vidí-li tedy systém na značce třeba 80 km/h, zpomalí na 80 km/h bez nutnosti zásahu řidiče. Ovšem, toto je možné vypnout, stejně jako u již zmíněné nové A6.
Samozřejmostí jsou kamery umožňující 360° rozhled okolo vozu, ovšem za zmínku stojí zejména funkce ptačího pohledu ve 3D. Na displeji vidíte své auto a to, co je kolem, a pohledem můžete libovolně otáčet.
Pokud ostatní zaparkují příliš těsně vedle vás, může vůz sám vyjet z parkovacího místa, abyste pohodlně nastoupili bez rizika odření svého vozu či aut okolo. Celkem je jízdních asistentů údajně 39, včetně zcela autonomního parkování s přívěsem a systému, který v případě zdravotních potíží řidiče sám zastaví a zavolá pomoc.
Začne se prodávat s dieselovým šestiválcem a mikrohybridem
Q8 jakožto vrchol nabídky samozřejmě dostane špičkové technologie. Do prodeje v Evropě vstoupí Q8 ve verzi 50 TDI. Pokud se, stejně jako my, nevyznáte v novém značení motorů Audi, vězte, že takto je označen třílitrový šestiválec o 286 koních a 600 Nm.
Motoru bude pomáhat mikrohybridní systém, který nahrazuje konvenční startér a alternátor jednotkou zvanou BAS - Belt Alternator Starter. Ta je k motoru připojena pomocí klínového řemene a kromě startování funguje jako generátor pro 48V mikrohybridní systém.
Mikrohybrid má baterii o kapacitě 10 Ah, která je uložena pod podlahou zavazadelníku. Díky tomuto systému může systém vypnout motor už v rychlosti 22 km/h před zastavením. A při jízdě bez plynu z kopce může šestiválec být odstaven v rychlostech 55 až 160 km/h. Dohromady to má ušetřit 0,7 litru paliva na 100 km.
Samozřejmostí je pohon všech kol quattro. A protože všechny motorizace dostanou osmistupňový tiptronic, tj. klasickou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu, je to stálý pohon všech kol, který standardně posílá 60 % síly na zadní nápravu a 40 % na přední.
Kromě toho bude možné Q8 objednat s natáčením zadní nápravy, které jsme také vyzkoušeli u A6 a které bylo vynikající. Během několika měsíců po představení se máme dočkat také slabšího dieselového šestiválce, který nabídne 231 koní, a třílitrové benzínové V6 o 340 koních.