Článek
Obdělávání pole může být práce úmorná - jezdíte na traktoru tam a zpátky, celý den a celou noc. Traktorista-člověk potřebuje spánek, přestávky, v jeho práci se mohou vyskytnout nepřesnosti.
Značka New Holland proto pracuje na zlepšení - technologii pro kompletně autonomní jízdu traktoru pod názvem NH Drive. Tedy, téměř - traktor je stále třeba naprogramovat a být k dispozici, když se setká s překážkou. O novince jsme se dozvěděli u příležitosti představení prototypu traktoru na biometan. [celá zpráva]
Některé z prvků, které mají být v rámci NH Drive použity, už jsou dostupné. Je to zejména samočinné zatáčení podle GPS, které navádí traktor tak, aby v orání, setí či sklizni nenastávaly chyby - neobdělaná místa či naopak vzájemné přesahy jednotlivých průjezdů.
Stále je ale potřeba člověka za volantem, který dojede na pole, bude traktor na konci pole otáčet a bude systém hlídat; automatické řízení je jen pomocníkem, podobně jako aktivní hlídač pruhů v osobních autech.
Kompletně autonomní traktor, který je ve vývoji, ale už zvládne sám dojet na pole po soukromých cestách v rámci farmy, tam zahájit práci a pracovat, dokud mu nedojde palivo či třeba semena v zásobníku. Pak ho farmář natankuje, příp. doplní secí stroj, a traktor může vyrazit na další „směnu”.
Může pracovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a beze zbytku tak využít období pro danou činnost. Člověk ho jen naprogramuje a stroj pak pracuje zcela sám. A protože má stále normální sedačku, volant a pedály, je možné do něj sednout a např. na silnici ho řídit „postaru”.
Vývoj probíhá na verzích T7 a T8. Každý model je vybaven kamerami, čidly a lidarem - laserovým radarem -, aby se mohl na polích pohybovat bez přímého dohledu člověka.
Když při své trase narazí na nečekanou překážku, zastaví se a zeptá se člověka, sedícího za počítačem, co dělat. Jestli ji má objet, přejet anebo čekat na člověka, který na místo přijede a podívá se, co se děje. Takovou překážkou může být cokoliv - spadlý strom či mrtvé zvíře.
Firma New Holland neuvádí, kdy se má hotový autonomní traktor dostat na trh; nedozvěděli jsme se ani hrubý odhad. Víme ale, že systém autonomní jízdy bude existovat jako nástavba k současným traktorům.
Cílem vývoje tedy je, že sadu bude možno zpětně instalovat na některé starší traktory. Můžeme odhadovat, že předpokladem bude minimálně elektrický posilovač řízení, takže na stroj například z roku 1992 nebude instalace možná. Do doby, než bude vývoj hotov, můžeme na traktorech New Holland čekat postupné přidávání některých autonomních prvků.